"İhracatın lideri hep biz olacağız"

Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’ün sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle...

21.10.2016 12:10:180
Paylaş Tweet Paylaş
"İhracatın lideri hep biz olacağız"
* İhracatta en büyük pazarınız Avrupa. Burada nasıl bir dağılım var? 
 2015 yılında yüzde 35 oranıyla İngiltere, yüzde 18 oranıyla Almanya ve yüzde 13 oranıyla da Batı Avrupa ülkeleri en büyük oranla ihracat gerçekleştirdiğimiz ülkeler. Bu oranları yüzde 8 ile İspanya, yüzde 7 ile Fransa, yüzde 7 ile Doğu Avrupa, yüzde 4 ile İtalya ve yüzde 3 ile Belçika takip ediyor. Geri kalan yüzde 5’i ise diğer ülkeler oluşturuyor.
* 2016 yılı nasıl gidiyor?
 Bu yıl da çok büyük bir aksilik olmazsa geçtiğimiz yıl kırdığımız ihracat rekorunu bir daha kırar yine birinci oluruz. Dışarıdaki satışlar gayet iyi, içerideki satışlar beklediğimizden de iyi. Türkiye’nin içinde bulunduğu dinamik bizi etkiliyor. Daralma olacağını öngörüyorduk ancak daha sonra açıldı. Kamyonda ciddi bir daralma var ama o piyasanın dinamiğiyle değil daha çok regülasyonlarla ilgili. 2016 iyi gidiyor. Yılın ilk başında daha itidalliydik. Bu yılın geçen yıla göre daha yavaş geçeceğine inanıyorduk ancak mart ayından sonra işler kuvvetlendi. Mayıs ayı en yüksek aylardan biri oldu. Haziran da kuvvetli geçti. Temmuz ve ağustos aylarının zaten yavaş geçeceğini öngörüyorduk. Hem tatil hem Ramazan ve tabii temmuzda beklenmedik olaylar da oldu. Dolayısıyla bir miktar daha düşük gidiyor ama bunu normal karşılıyoruz. Eylül sonrasında iç piyasanın toparlanacağını öngörüyoruz.
* Bu yıl sonuna ilişkin hedefleriniz neler?
 Yurtiçi perakende satışlarımızın 123 bin, ihracatımızın 263 bin, toptan satışlarımızın ise 385 bin adede ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bu kapsamda üretim adetlerimizi 339 bin adet olarak planlıyoruz. İlk çeyrekte ihracat adetlerimiz pazar büyümesi ve yeni araçlarımıza olan güçlü talebin sürmesiyle geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 arttı. Ford Transit, 1-ton ve 2-ton araçlar toplam segmentinde Avrupa’nın en çok satılan modeli oldu. Bu güçlü performansın etkisiyle ihracat gelirlerimiz yılın ilk çeyreğinde yüzde 33 yükselerek 3 milyar 94 milyon TL’ye ulaştı. Ford markası da ocak-haziran döneminde Avrupa ticari araç pazarı liderliğini sürdürdü.
* Cironuzun ne kadarı ihracattan geliyor?
 2015 yılında yüzde 64’ü, 2016 yılı ilk çeyrekte yüzde 74’ü ihracattan geldi.
* 15 Temmuz’daki darbe girişiminin etkileri olur mu?
 Darbe girişiminin üzerinden bir hafta geçti. Henüz kısa bir süre. Ama bugün bakıyorum dolar, Euro yine eski yerine doğru hareket etmeye başladı. Son 2 günün çılgınlığından sonra dolar 3,03’e düştü. Bu düşüş bence devam eder. Ağustos ortası gibi de geçmiş dönemdeki yerine oturur. Yeniden başka bir sıkıntı olacağını da düşünmüyoruz. Dolayısıyla bu yılki beklentimizde herhangi bir olumsuzluk yok. Tam tersine bu kadar probleme rağmen gayet güzel. Ağustos ayında işler iyice toparlanır ve sektör olarak yılı yine geçmiş yıl seviyesinde yani 1 milyon adette kapatırız.
* Peki bu bir büyümeye işaret ediyor mu?
 Hayır, ekonomik büyümeye işaret etmiyor. Çünkü geçmiş dönemde sektör olarak satışlarımız 850- 900 binlerde kalırdı. Büyüme geçen yıl oldu. Satışlar 1 milyona çıktı. Eğer bu yıl 1 milyona çıkarsak artık ondan sonra 2018’e kadar 1 milyon 100 binleri, 1 milyon 150 binleri telaffuz ederiz.
* Sizin açınızdan 2016’nın en önemli gelişmeleri nelerdi?
 2016’da çok fazla önemli olay vardı. Bir tanesi yıllardır üzerinde çalıştığımız, yeni dizel motorumuzu 30 Mart’ta tanıttık. 13 litre büyüklüğünde, 480 beygir güç veren Ecotorq, ağır hizmet tipi yani kamyonlara ve otobüslere koyulan bir motor. Türkiye’de kendimizin geliştirip ürettiği ilk ve tek motor. Nisan ayının sonunda yeni kamyonumuzu devreye aldık. 2016 yılı yeni regülasyona uygun ve Euro 6 emisyonlu yeni bir kamyon. Bu çok önemli bir proje çünkü kamyon dediğimiz aracın elektronik içeriği artık otomobiller seviyesinde. Şerit takip sistemi var, önündeki radarı ve aracı takip ediyor. Otomatik frenleme yapan oldukça gelişmiş bir model. Otonom değil ama neredeyse otonoma hazır. Aynı zamanda AR-GE merkezimizi geçen yıl açtık. Burada artık yavaş yavaş projeleri hayata geçirmeye başladık. Bu bahsettiğim projeler bu binada yapıldı.
* Bu projelere ne kadar yatırım yapıldı?
 Geçtiğimiz 4 yılda 1,6 milyar dolarlık yatırımımız var. Bunun içinde iki Transit bir Courier bir de kamyon motoru yatırımımız mevcut. Türkiye’de otomotivde bir kerede yapılan en yüksek yatırımı yapmış olduk. AR-GE merkezimiz ise 68 milyon TL’ye mal oldu. 2015 yılında AR-GE harcamasının cirodan aldığı pay yüzde 2,3. 2015 yılı AR-GE harcamamız 383 milyon TL. Son 5 yılda 320 milyon doların üzerinde mühendislik ihraç ettik.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz