Yatırımlara tam gaz devam

Sülün ile Mercedes-Benz Türk’ün yeni dönem planları üzerin konuştuk. İşte satır başları…

9 MART, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Yatırımlara tam gaz devam
* 2015’in Mercedes-Benz Türk için çok iyi geçtiğini görüyoruz. 2016’yı nasıl kapattınız? Hedeflerinizi tutturdunuz mu?
 2015’i hemen hemen tüm alanlarda (satış, üretim, ihracat) rekorla kapattık. 2016 da çok zor bir yıldı. Profesyonel hayatımdaki en zor yıldı diyebilirim. Çünkü, bizim alışkın olmadığımız şeyler oldu. Biz ekonomik krizlere alışkınız. Yani ekonomik kriz olur, döviz artar, faiz artar. Parametreler, tedavi ve reçeteler bellidir. Geçtiğimiz yıl ise gerçekten farklıydı. Yani her şey oldu, çok üst üste geldi. Ama genel olarak baktığınızda otobüste üretim olarak rekor değil ama en iyi 2’nci yılımız oldu. 4 bin 500 civarında otobüs ürettik. Toplam kapasitemiz 4 bin 700. Kamyonda toplam imalatta ciddi bir düşüş yaşadık. O da tamamen iç pazardan kaynaklanan bir konu. Çünkü 2015’ten 2016’ya geçerken emisyon oranlarındaki motor normları değişti. Euro 5’ten Euro 6’ya geçildi. 2015 yılında yaklaşık 20 bin civarında kamyon üretirken, 2016’da 9-10 bin bandına indik ki yüzde 50 bir azalış var. Pazar da paralel olarak düştü. Burada sevindirici olan kamyon ihracatımızı 2015’e göre yüzde 400 artırdık. Aksaray fabrikamız yüzde 95 oranında iç pazara bağlı. Bu yıl yarıdan biraz daha fazla ihracatımızı yaptık. Önümüzdeki yıldan itibaren iç pazar da arzu ettiğimiz seviyeye gelirse üretim artışımız ciddi anlamda yükselecek.
* Satış ve kârlılıkta 2016 sizin için nasıl geçti?
 Dediğim gibi 2016 çok zor bir yıldı. Zaten pazar özellikle ticari araçta yüzde 50 düştü. Bu arada şundan çok mutluyuz, otomobilde 2016 yılını yine rekorla kapattık. En yüksek satış adedimizi yaptık, 32 bin adedin üzerinde bir satışımız var. Dolayısıyla otomobilde son derece memnunuz, zaten 2016 otomotiv endüstrisi için de hem imalatta, hem satışta hem de ihracatta büyük olasılıkla rekor yıl olacak. Bunun ana sebeplerinden biri ihracatımızın ağırlıklı olduğu Avrupa’daki otomobil pazarının büyümesi. Bize gelecek olursak daralma ağır ticari vasıtada beklediğimiz bir şeydi, bu gerçekleşti. Onun üzerine biraz daha daraldı. Örneğin turizmdeki daralmayı biz artık kemiklerimize kadar hisseder duruma geldik. Çünkü turizm bizim için, özellikle kamyon ve otobüste önemli bir segment. Kamyon aslında biraz ekonominin tansiyonudur. Yani en önce o reaksiyon verir, ilk çıkan da kamyon olur. Çünkü ne kadar üretir, ne kadar satar, ne kadar ihraç ederseniz o kadar mal taşırsınız. Dolayısıyla Türkiye’de bu yıl yüzde 45-48 civarında bir pazar daralması oldu. Bunu neredeyse birebir kendi satışlarımızda gördük. Satışlarınız yüzde 50 azalıyorsa zaten doğal neticesi olarak kârlılıkta da bazı sıkıntılar yaşamanız son derece doğal. Onun dışında kur çok geniş bir bantta hareket etti. O da bizi çok acıtıyor. Ekonomide de beklentilere, maliyet artışına sebebiyet veriyor. Dolayısıyla bütün bunlara baktığım zaman iyi ki 2016’yı kapatmışız diyorum.
* 2016 başında planladığınız yatırımlarda bir sapma oldu mu?
 Yatırımlarda hiçbir değişikliğimiz olmadı. Tam gaz devam ediyoruz. 2016 takvimimizde yer alan yatırımlarımızda hiçbir erteleme yapmadık. Plana aynen uyduk, üzerine bile koyduk diye bilirim. Ben son 30 yılını burada geçirmiş birisi olarak pek çok kriz sayabilirim. Bunların hepsi geçici. Sonuç olarak biz 50 yıldır buradayız, Türkiye’deki toplam yatırımımız 1 milyar Euro.
* Üretim, dağıtım ve satış anlamında önümüzdeki 5 yıl için hedefleriniz nelerdir?
 Türkiye, özellikle ağır vasıtada dünyada oldukça önemli bir pazar. Bunu koruyacağımızı düşünüyoruz. Türkiye’nin büyümesine paralel bu pazar da doğal olarak büyüyecektir. Onun dışında uzun vadeli olarak şuna inanıyoruz: Eğer Suriye ve Irak’taki problemler çözülürse, orası stabil bir duruma geçerse, çok ciddi bir zıplama olacağını düşünüyoruz. Özellikle bizim güney tarafta belki bir bu kadar daha kapasiteye ihtiyacımız olabilir. Yani eğer Suriye’de, Irak’ta bir yeniden yapılanma olacaksa bunu kim yapacak? Tabii ki bizim yapıyor olmamız lazım. Dolayısıyla orada bir stabilite olduğunda ciddi anlamda pozitif etkinin olacağını düşünüyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.