Yuvarlanan bütçeler geliyor

Bugünlerde şirketlerin gündeminde 2014 bütçesi var.

1.11.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yuvarlanan bütçeler geliyor


SÜREKLİ UYARLANAN BÜTÇE
Rolling forecast budget (yuvarlanan kestirimli bütçe) yönteminde şirketler, genelde her 3 aylık dönemin başında bütçelerini yeniden gözden geçiriyor. Bu sayede de bütçelerini değişen iş şartlarına sürekli uyarlama şansı elde ediyorlar. Uzmanlara göre bu tip bütçeler, yılda bir kez karar vermek yerine, sürekli bir planlama ve fırsatların peşinde koşma sürecini de teşvik ediyor. Bazı şirketler, 12, 15, hatta 18 aylık yuvarlanan kesti-rimler yapıyor. Bu kestirimler kimi şirketlerde her ay yenileniyor. Bu uygulamada bütçeler yaşayan bir organizma olarak görülüyor.

Doğtaş da 2014 için bu bütçe yöntemini kullanacak şirketlerden biri. Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, rolling forecast yöntemi ile bütçelerini, hedeflerini revize ederek güncel tutacaklarını söylüyor. Dimes Genel Müdürü Ozan Diren ise “Her mali yıl öncesinde ilk etapta yıllık operasyon planımız için master bir bütçe oluşturuyoruz. Sektörün hızlı değişen yapısından dolayı hazırlanan master bütçe her ay pazarın koşulları, rekabet, mevsimsellik ve geçmiş dö-nem gerçekleşmelerine göre yeniden tahminlenerek revize ediliyor. Kısaca rolling forecast bütçe hazırlıyoruz” diyor.

İlaç sektörünün büyük oyuncularından Novartis de yılda iki kez eylül ve aralık ayında detaylı bütçe çalışması gerçekleştiriyor. Şirket, bu bütçelere paralel olarak rolling forecast sistemiyle de her ay, yıl sonu tahminlerini düzenli olarak gözden geçiriyor. Benzer şekilde Netaş, Asaş Alüminyum, Aydınlı Grubu ve DHL Supply Chain gibi birçok şirket de aynı yöntemle bütçelerini yönetmeyi tercih ediyor.

NEDEN TERCİH EDİLİYOR?
Peki şirketler dinamik bütçeleme sistemini neden tercih ediyor? DHL Supply Chain Genel Müdürü Hakan Kırımlı, “Bu şekilde hem olabildiğince uzun vadede gelecek projeksiyonlarımızı oluşturabiliyor hem kısa vadede bütün etkenlere karşı dinamik bir şekilde kendimizi hazırlayarak daima bir adım önde olmaya gayret ediyoruz” diyor. Aydınlı Grubu da özellikle satın alma aşamasında katkısını gördüğü için bu sistemi kullanıyor. Grubun genel müdürü Levent Özkan, “Önceleri bütçe takibi, harcama gerçekleştikten sonra yapılıyordu. Müdahalede geç kalınıyordu. Anlık bütçe takibinde ise yüksek harcamalara anında müdahale ederek bütçenin aşılmasının önüne geçilebiliyor” diye konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz