En iyiler daha mı şanslı

Dünya hızla değişiyor. Kurallar yeniden yazılıyor, iş yapma biçimleri yeniden şekilleniyor...

1 OCAK, 20120
Paylaş Tweet Paylaş
En iyiler daha mı şanslı


10x şirketlerin sırrı
"Nasıl" sorusuna yanıt vermek için örneklere ihtiyacımız vardı. Önce tarihsel olarak pek çok değişime ve darbeye uğramış sektörlere baktık. Sonra da bu sektörlerin galibi kim, kimler başarmış onu araştırdık. Bu şirketlere 10X adını verdik. Bu adı seçmemizin nedeni, hisse getirisi anlamında sektör ortalamasının 10 kat üzerinde getiri sağlamış olmalarıydı. Son 25 yılda kişisel bilgisayar sektöründe Microsoft, yarı iletkenler sektöründe Intel, biyoteknoloji sektöründe Amden ve havayolları sektöründe Southwest Airlines, bu şirketlere birkaç örnek olarak sıralanabilir. Bu şirketler, son derece ekstrem endüstrilerde uzun zaman dikkate değer finansal performans gösterdi. İçinde bulundukları sektörlerin belirsiz ve kaotik bir ortama sahip olmasına, şirketlerin kontrolü dışında bir dizi büyük ve önemli değişik olayın meydana gelmesine rağmen bu başarıyı yakalayabildiler.

Hazır giyimden dersler
10x şirketler için perakende ve hazır giyim gibi sektörleri ele alalım. Amerika'da bu sektörlerde öyle çok önemli değişiklikler olmuyor. Artı eksi yüzde 2 büyüyor, çok büyük teknolojik gelişim görülmüyor. Ekstrem dediğimiz sektörlerde ise önemli değişimler oluyor. Teknolojiyi ele alalım. Teknoloji sürekli gelişiyor. Yeni bir teknoloji geliyor ve eskisini tamamen ortadan kaldırıyor. Bu sektörlere gelen resesyon da diğer sektörlerdekinden çok daha derin oluyor. Yeni regülasyonlar, yasalarda değişiklik kaosa neden olabiliyor. Örneğin bu havayolları sektörü için de geçerlidir. Dolayısıyla bu sektörlerde değişim konusunda müthiş bir güç var. Bu noktada şu tespiti de yapmak lazım. Bugünkü ortamda pek çok sektör aslında bu ekstrem sektörler gibi oldu. Örneğin, basın yayını, gazeteleri ele alalım. 100 yıldır istikrarlı bir sektörken, şimdi dünyanın her yerinde oyunun kuralı değişti. İnternet nedeniyle müthiş bir değişim yaşıyor. Bugün en istikrarlı sektörlerde bile büyük değişimler var.

Başarılı liderin 3 özelliği
Başarılı şirketlerde liderin rolünü de inceledik. Söz konusu belirsiz ortamda geleceği görebilen liderlere ihtiyacımız yok. Başarılı şirketlere baktığımızda ise çok vizyoner ya da risk alan tipte bir lider görmüyoruz. Bunların yerine başka bazı özellikler dikkat çekiyor. Örneğin ileri derecede disiplinliler. Bu önemli, çünkü şirketinizin devamlılığını sağlayabilmek için gelişime ihtiyacınız var. Bunun için de disiplin gerekiyor. İlki bu. İkincisi, etrafınızdaki her şey değişiyor, büyük bir değişim içindeyiz. Sürekli tetikte olmak gerekiyor. Etrafınızda neler oluyor, buna nasıl adapte olursunuz, sürekli farkında olmak gerekiyor. Biz buna "üretken paranoya" diyoruz. Paranoya endişeli olmak anlamına gelir. Ancak, bu endişeyi üretken bir aksiyona dönüştürebilirsiniz. Kârlılığınızı, bütçenizi kontrol ederek etraftaki hızlı değişimden kaynaklı herhangi bir darbeden şirketinizi korumuş olursunuz. Son olarak da "emprik yaratıcılıktan" söz ediyoruz. Yenilikçi ve yaratıcı olmalısınız. Ancak, belirsiz bir ortamda bu yenilikçilik ve yaratıcılık gözlem ve deneyimle olmalı. Dünya çok değiştiği için yaptığınız şeyin farklı varyasyonları olmalı. Sadece ofis koşullarınızla yaratıcı ve yenilikçi olamazsınız. Bunların üçü birarada çalışıyor. Disiplin sizi sürdürülebilir kılıyor. Üretken paranoyak canlı, emprik yaratıcılık ise yeni bir şey yaratma konusunda sizi parlak tutuyor. Apple örneğine bakalım. Şirket ilk olarak Macintosh ile gündeme geldi. 80'li yıllarda son derece yenilikçi bir üründü. Ama gereken disipline sahip değildi. Kâr yapamadı. Sonraki 20 yılda da durumu kötüydü. Steve Jobs 1997'de şirkete geri dönünce disiplin ve aksiyonu biraraya getirdi. Apple'ın ihtiyacı olan da buydu. Muhteşem bir ürün çıkardı, aynı zamanda bu üründen para kazanacak, kâr yapacak disipline de sahip oldu.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.