“ZARAR ETTİREN HER ŞEYDEN KURTULMALI”
SORU-Çalkantılı dönemlerde
şirketlerin yaptıkları en büyük hatalar neler?
Yapılan en büyük hata, “zamana
ayak uydurmaya” çalışmak. Çünkü bu nadiren işe yarar. Bir şirketin işlerin
gelecekte nereye gittiğine karar vermek için bu baştan çıkarmaya direnmesi
gerekir. Gelecek öngörülebilir değildir. Peki, bir şirket “çalkantılı
dönemlerde” ne yapmalı? Odağını sadece oldum olası kâr ettiği ürün ve
hizmetlerle sınırlandırmalı ve zarar ettiren her şeyden kurtulmalı. Şirketler
zaman içinde bambaşka farklı kategorilere girme eğiliminde olur. Bu genellikle
çok büyük bir hata.
WALMART’IN BÜYÜK HATASI
SORU- Bir perakende şirketinin pazarlama
bölümünde çalışıyorum. Son birkaç yıl içinde büyük bir hızla çok sayıda mağaza
açtık. Ancak son dönemlerde feci bir nakit akışı sorunu yaşıyoruz. Şimdi bu
mağazaların çoğunu kapatmak zorundayız. Bize ne önerirsiniz? Kurumsal
itibarımızı nasıl koruyabiliriz?
Amerika’da müşteriler, internet
üzerinden alışveriş yapmaya yöneldikçe perakende satış mağazaları müthiş bir
baskı altında kalıyor. Bizim en büyük alışveriş merkezimiz olan Macy’s
geçenlerde 730 perakende mağazasından 100’ünü kapatacağını açıkladı.
Peki o zaman ne yapmalısınız? Perakendecilik deneyiminize güvenerek biz size ürünlerinizi doğrudan tüketicilere satmanız için bir internet sitesi açmanızı öneririz. Ancak farklı bir marka ismiyle. Walmart 2000 yılında tüketicilere aracısız satış yapmak için Walmart.com adında bir internet sitesi açmıştı. Bu site 16 yıllık faaliyetten sonra Walmart’ın toplam satışlarından yüzde 3’ten bile daha az pay alıyor. Ve bu şirket yaptığı hatanın farkına vardı. Geçtiğimiz günlerde 2005 yılında kurulmuş ve tüketicilere doğrudan satış yapan Jet.com adında bir web sitesini satın almak için 3 milyar dolar ödedi. Mevcut marka isminizle bir web sitesi açarak kurumsal itibarınızı koruyamazsınız. Bu sadece sizin itibarınızı daha da zedelemeye yarar. Yepyeni bir marka ismiyle bir web sitesi açmanız gerekir.
MAĞAZALARIN YERİNİ İNTERNET Mİ ALACAK?
SORU- Perakende sektöründe
müşterilerini kaybeden çok sayıda şirket var. Peki şirketler müşterilerini geri
kazanmak için ne yapabilir?
Şirketlerin artık
gerçeklerle yüzleşmesi şart. Perakende endüstrisi bir daha asla tüketiciler
nezdinde eski popülerliğini kazanamayacak. Bugün çok sayıda tüketici, internet
üzerinden alışveriş yaparak hem paradan hem zamandan tasarruf edebileceğinin
farkında. Üstelik internet perakende mağazalara kıyasla çok daha geniş bir
yelpazede seçenek sunuyor.
Peki perakende
mağazalarının yerini internet mi alacak? Hayır. Ancak perakende mağazaları
gelecekte hayatta kalmak istiyorsa değişmek zorunda. O zaman perakende
mağazaları ne yapmalı? Şu anda aşırı büyükler ve son derece farklı ürün
kategorilerinin yükü altında eziliyorlar. Tek bir ürün kategorisinde
uzmanlaşmaları ve o tek kategorinin tüm ürün yelpazesini satması gerekir. Gelecekte
her şeyden bir parça satan bir perakende mağazasının yaşama şansı hiç yok.
HER PERAKENDECİNİN SORMASI GEREKEN SORU
Müşteriler fiyat konusunda giderek
daha hassaslaşıyor. Bugün marka sadakati yaratmak geçmişe kıyasla çok daha zor.
Sadık müşterileriyle sorun yaşayan şirketlere neler önerirsiniz?
Eskiden tüketiciler için
perakende satış fiyatlarını kıyaslamak çok zordu. Tek tek bütün mağazaları
fiziksel olarak dolaşmaları gerekirdi. Günümüzde ise aynı tüketici internete
girerek dakikalar içinde geniş bir yelpazedeki internet sitelerinden tüm
fiyatları öğrenebiliyor. Bu yüzden her perakendecinin kendisine şunu sorması
gerekiyor: “Tüketiciler neden benim mağazamdan alışveriş yapsın?” Bu aslında
cevaplanması hiç de kolay olmayan bir soru. Üstelik her perakende mağazasına
uyan tek bir cevap da yok. Yanıt mağazanın durumuna göre farklılık gösterir.
Bazı mağazalar düşük fiyatlarla ayakta kalabilir bazı mağazalar lüks malları
fahiş fiyatlarla satarak hayata tutunabilir bazı mağazalar ise hizmet
kalitesini yüksek tutarak yaşamlarını sürdürürler. Ancak her mağazanın ön plana
çıkartabileceği bir “odak”a ihtiyacı var.
EN ETKİLİ PAZARLAMA ARAÇLARI
SORU- Günümüzde en etkili pazarlama
araçları hangileri?
Bu sorunun cevabı ürüne
veya hizmete göre değişir. Zenginlere yönelik lüks mallar için yazılı basın,
özellikle de dergiler muhtemelen en etkili pazarlama araçları. Geniş kitlelere
pazarlanan ürünler için ise en etkili araç muhtemelen televizyon. Piyasaya yeni
sürülen markalar için de en iyi pazarlama aracı PR, bilhassa da internet
üzerinden yapılan PR.
PATRONU İKNA ETME YÖNTEMİ
SORU-Ben B2B alanında faaliyet
gösteren bir aile şirketinde pazarlama müdürüyüm. Patronlarım pazarlamanın
gücüne inanmıyor. Onları nasıl ikna edebilirim?
Biz bunun en iyi yolunun
benzetmeler yapmak olduğunu gördük. Bir başka ifadeyle B2B pazarlama
kampanyaları yaparak başarılı olan şirketler bulun ve sonra patronlarınıza
onların nasıl bu kadar başarılı olduklarını gösterin.
Biz bugün Amerika’da çok
sayıda farklı şirketin finansal verilerine erişebiliyoruz. Ve genellikle bu
verilerden müşterilerimizi başarılı şirketlerin yaptıklarının aynısını yapmaya
ikna etmekte faydalanıyoruz. Türk şirketleri hakkında ne kadar finansal veriye
ulaşılabilir bilmiyoruz ama izlenebilecek bir yol da bu.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?