Yan
haklar, çalışan bağlılığını ve mutluluğunu artırmanın en etkili
yollarından biri. Eskiden standart olarak verilen bu haklar, artık
esnedi. Türkiye’de de Netaş, Nestle, Borusan gibi büyük şirketler, esnek
yan haklar paketi oluşturmaya başladı. Bu paketlerde ise alışveriş
çeklerinden tatile, eğitimden sağlığa pek çok alternatif var. Hatta bazı
şirketlerde seçenek sayısı 50’ye ulaştı. Uzmanlara göre önümüzde
dönemde esnek yan hak uygulamasına geçecek şirket sayısı da mönülerdeki
seçenek sayısı da artacak. Önümüzdeki dönemde ücretlerde yeni oyun
alanı, yan haklar olacak.” Bu tespit, dünyanın önde gelen yönetim
danışmanlığı şirketlerinden Stanton Chase International’ın başkan
yardımcısı Çağrı Alkaya’ya ait. Alkaya, son dönemde şirketlerin sunduğu
yan haklarda artış olduğunu söylüyor. Ona göre bunun en önemli nedeni,
şirketlerin ücretlerde yüksek zamlar yapamamasından kaynaklanıyor.
Ücreti artıramayan şirketler, çareyi yan haklar mönülerini
zenginleştirmekte buluyor. Benefit&Banafit’ten ButİK’ya, Pfizer
Mutfak’tan Aveaçarşı’ya kadar Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin
çalışanlarına sunduğu esnek yan hak paketleri Alkaya’nın tespitini
doğruluyor. Şirketler için esnek yan haklar paketlerinin en önemli
avantajı ise diğer uygulamalara göre daha az maliyetli olması. Ayrıca
çalışan memnuniyetinde ciddi artış sağlıyorlar. Bu sayede, çalışan
memnuniyetinin yüzde 99’a çıktığı şirketler bile bulunuyor. Araştırmalar
da çalışan memnuniyeti artırmasından dolayı esnek yan hakların
yükselişte olduğunu gösteriyor. Mercer’ın son raporuna göre Türkiye’de
esnek yan hak paketi kullanan yerli ve çok uluslu büyük şirketlerin
oranı yüzde 5’e ulaştı.~
HAKLAR NEDEN ESNEDİ?
Esnek yan haklar, çalışanların unvanına ve pozisyonuna göre kendilerine
sunulan paketten istediği yan hakkı seçmesi anlamına geliyor. Bu
uygulamayla çalışanlar, ihtiyaçlarına göre yan hak paketlerini kendileri
oluşturuyor. Borusan Lojistik’in İK müdürü Tuğba Paşalı, çalışanların
gözünde daha rekabetçi olabilmek için daha önce standart olarak
verdikleri yan hakları, kişiselleştirip esnettiklerini söylüyor. Nestle
İK Direktörü Zuhal Çivi, çalışanların motivasyonlarını yükseltebilmek ve
kuruma bağlılıklarını daha fazla artırmak için esnek yan haklardan
yararlandıklarını anlatıyor. Uzmanlara göre esnek yan hak
uygulamalarının gelişmesinin en önemli nedeni, ekonomik kriz sonrası
daralan İK bütçeleri. Bütçeler daraldıkça var olan kaynakları optimize
etmenin önem kazandığını söyleyen Boyden Türkiye Başkanı Özlem Ergün,
“Bu nedenle büyük şirketler, yeteneklerini elde tutmak için kişiselleşen
paketler tasarlamaya başladı” diyor. Towers Watson Genel Müdürü Süha
Alıcı, şirketlerin baz ücretlerde yüksek artış yapamamasının yan hak
paketlerinin önemini artırdığını belirtiyor. Hay Group Türkiye Genel
Müdürü Sylvia DeVoge de Türkiye’deki büyük şirketlerin yalnızca yüzde
4’ünün çalışanlarına esnek yan haklar sunduğunu söylüyor. DeVoge, büyük
şirketlerin yan haklarını ağırlıklı olarak çalışan motivasyonunu ve
bağlılığı artırmak için esnettiğini belirtiyor.
EN ESNEK ŞİRKETLER
Şirketler, çalışanlarına ortalama 10 ila 20 arası esnek yan hak sunuyor. Esnek yan hak menüsü en zengin
olan şirketlerin başında ise Nestle, Avea, Turkcell, Astra Zeneca gibi
hızlı tüketim, telekomünikasyon ve ilaç şirketleri bulunuyor. Nestle,
çalışanlarına 50, Avea 39, Turkcell ise 17 esnek yan hak sunuyor. 3 yıl
önce esnek yan haklar uygulamasına başlayan Nestle’nin İK direktörü
Zuhal Çivi, “En çok sağlık sigortası alternatifleriyle ücretli izin gibi
yan haklar tercih ediliyor. Çalışanlar, yan haklarını satıp bedelini
nakit alabiliyor” diyor. 39 yan hak sunan Avea’nın Aveaçarşı
uygulamasında ise Ikea alışveriş çekinden hobi kursuna, kreş
hizmetlerinden diyetisyen ve yakıt kartına kadar farklı seçenekler
bulunuyor. Esnek yan haklar programlarında, genellikle mönünün içeriğini
çalışanlar kendileri belirliyor. Her yıl çalışanlar arasında bir anket
yapılıyor ve sonucuna göre yeni dönemde paketin içinde bulunacak yan
haklar tespit ediliyor. Mutfak adında esnek yan haklar programı olan
Pfizer’da her yıl nisan ayında gerçekleşen anketin sonuçlarına göre yeni
yan haklar belirleniyor. Pfizer Türkiye İK Operasyonları Müdürü Cem
Gürsel Akkaya, “Geçen yıl anket sonuçlarından yola çıkarak esnek yan
haklar paketimize, ev dekorasyonu çekiyle sosyal aktivite programlarını
dahil ettik” diyor. Netaş Genel Müdür Yardımcısı Ayşe Doğruöz de ilk kez
geçen yıl uygulamaya başladıkları esnek yan haklar paketinin içeriğini,
anketle belirlediklerini söylüyor. Netaş’ta “BenefitBanafit” adlı
pakette, çalışanlar toplam 9 farklı yan hak arasından seçim yapıyor.~
SİSTEM NASIL ÇALIŞIYOR?
Esnek yan haklar programlarında şirketler arası uygulamalar farklılaşsa
da prensipte sistem çalışanın bireysel seçimine dayanıyor. Sunulan yan
haklar, standart ve seçmeli olmak üzere ikiye ayırıyor. Genelde kanunun
belirlediği sınırın altına düşmeyecek şekilde izinlerin tamamı, sağlık
sigortası paketindeki ayakta tedavi masrafları, giyim çekleri standart
yan haklar arasında yer alıyor. Çalışanlar, istemedikleri yan haklarını
satıp nakde çeviriyor veya bir başkasıyla değiştiriyor. Akkaya,
“Satıştaki çalışanların yüzde 70’i günlük yemek yardımı tutarlarını
değiştirerek buradan arttırdıkları bütçeyi, kendilerine sunulan
opsiyonel yan haklarla değerlendirdi” diyor. Roche’ta da çalışanlar
yemek yardımlarının bir kısmından, giyim yardımlarının yarısından, yeni
yıl çeklerinden vazgeçerek esnek bütçe yaratabiliyor. Astra Zeneca İK
Direktörü Feyza Aysan, “Esnek yan haklar sistemimizde, çalışan belirli
bir miktardaki yan hakkından vazgeçip vazgeçtiği kısım kadar yeni yan
hak satın alabiliyor” diyor ve ekliyor: “Çalışanlarımıza 5 tane
standart, yani vazgeçip satabilecekleri, 12 tane de seçmeli yan hak
olmak üzere toplam 17 yan hak sunuyoruz.” Sunulan yan haklar, iş
grubunun seviyesine göre de farklılık gösterebiliyor. Örneğin Borusan
Lojistik’te yönetim ve üzeri seviyedekilere 8, bu kademedekilerin
altındakilere 4 yan hak sunuluyor. Astra Zeneca’da da yüksek performans
gösteren çalışanlara ekstra ayrıcalıklar tanınıyor. Yüksek
performanslılar Pırlanta Kulübü’ne dahil ediliyor. Bu kulübün üyelerine
pırlantadan uzun hafta sonu tatiline kadar çok özel ayrıcalıklar
tanınıyor.
ALIŞVERİŞ ÇEKLERİ POPÜLER
En fazla tercih edilen esnek yan hakların başında ise alışveriş çekleri,
esnek çalışma, BES katkı payları bulunuyor. Avea’dan Turkcell’e
Borusan’dan Roche’a kadar İK yöneticilerinin hemen hepsi, en fazla
tercih edilen yan hakların alışveriş çekleriyle BES olduğunu söylüyor.
Roche Türkiye İnsan Kaynakları Müdürü Seda Kurttepeli, “Çalışanlar en
çok alışveriş kartı ve bireysel emeklilik planına ek katkı payı almak
istiyor” diyor. Avea İK Grubu Kıdemli Direktörü Bahattin Aydın da geçen
yıl esnek yan hak paketlerinde en fazla ilgiyi market alışveriş kartının
gördüğünü ifade ediyor. Borusan Lojistik’ten Selma Akman, “
Çalışanlarımız tarafından en çok talep edilen yan haklar elektronik,
gıda, giyim ve ev konularındaki alışveriş çekleri ve bireysel emeklilik
oldu” diye konuşuyor. Turkcell’de çalışanların değişen ihtiyaçlarına
göre ek menfaat seçimleri farklılaşıyor. Evliliğe hazırlananlar
teknoloji mağazası, ev tekstili ya da tatil çekine yönelirken bekarlar,
eğitim desteği ya da giyim çeki almayı tercih ediyor. HRM’in yönetim
danışmanlarından Elif Özel de esnek yan hak paketlerinde farklılaşan
tercihleri değişen çalışan profiliyle açıklıyor ve ekliyor: “İş
hayatının başındaki çalışanların ilgisini, eğitim ve gelişim olanakları
çekerken tecrübeli çalışanların ilgisini, performans primleri veya
şirket arabası gibi yan haklar çekiyor.”
MEMNUNİYET SAĞLIYOR
Çalışan memnuniyetini ve performansını artırmadan vergi avantajı
sağlamaya kadar esnek yan hakların birçok olumlu yanı bulunuyor. DHL
Express’de de esnek yan hak programının en önemli katkısı, çalışan
memnuniyetini artırması olmuş. DHL Express Türkiye İnsan Kaynakları,
Kalite, Satınalma ve İdari İşler Direktörü Ayla Çetinbora, çalışanlara
yaptıkları yatırımla insan kalitesini, moral ve motivasyonunu sürekli
yüksek tutmayı hedeflediklerini söylüyor. Çetinbora, “Motive çalışanlar,
en önemli stratejimiz” diyor.~
Yenibiris.com Genel Koordinatörü Burçak Pak Yılmaz da şirketlerin
çalışanlarına sunduğu esnek yan hakların, çalışanların yaşam kalitesini
yükseltip performanslarına olumlu yansıdığını ifade ediyor. Yılmaz,
“Şirketler çalışana seçme şansı vererek rekabet üstünlüğü yaratıyor.
Ayrıca çalışan bağlılığını artırıp yetenekli personeli ellerinde
tutuyorlar” diyor. Esnek yan hak paketlerinin bir diğer avantajı da
çalışanların farkındalığını artırması. Ayşe Doğruöz, “Çalışanlarımız,
kendi ihtiyaç ve tercihlerine göre şekillenen yan hak paketlerini
oluşturabiliyor. Böylece çalışanların gözünde yan hakların toplam değer
algısı artıyor” diyor. Esnek yan hakların bir başka avantajı ise şirkete
ve çalışanlara vergi indirimi sağlaması. Çalışanlar, önceden aldıkları
nakit haklarda karşılaştıkları vergi ve benzeri tipteki kesintileri,
esnek yan haklar planında sunulan paketlerle en aza indirebiliyor.
Böylece harcama miktarlarını daha da artırabiliyor.
BÜTÇEDEKİ PAYI ARTIYOR
Yan haklar için ayrılan bütçeler, şirketten şirkete göre değişiyor.
Ancak birçok şirkette yan haklar zaten standart olarak verildiği için
ekstra maliyet kalemi oluşturmuyor. Şirketler, genellikle esnek yan
haklar paketlerine 4-7 milyon TL arasında bütçe ayırıyor. En fazla esnek
yan hak sunan şirketlerde bile bu alana yapılan harcamaların tutarı 10
milyon TL’yi geçmiyor. Pek çok şirket ise esnek yan hak paketleri için
ekstra bütçe ayırmadığını belirtiyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı
Meltem Kalender Öztürk, “Esnek yan haklar programımızı bütçemizi
artırmadan sağladık” diyor. Astra Zeneca İK Direktörü Feyza Aysan da
esnek yan haklar programını sıfır maliyetle gerçekleştirdiklerini
belirtiyor. Çalışanın yıllık ücret paketi içinde yan hakların payı ise
şimdilik yüzde 20 seviyesinde. Bu payının artmasıyla birlikte yan
haklara ayrılan bütçelerin de artması bekleniyor. Akçansa’nın İK’dan
sorumlu genel müdür yardımcısı Hakan Timur, “2013 İK bütçemizde çalışan
bazında toplam paketimizin yaklaşık 20’lik kısmını yan haklar
oluşturuyor” diyor. Pfizer’da ise çalışan maliyetinin yüzde 21’i esnek
yan haklar oluşturuyor. Borusan Grubu’nda da pozisyona göre değişmekle
birlikte çalışan başına yan haklar için 700 ile 3 bin TL arasında para
harcanıyor.
İLGİNÇ HAKLAR
Türkiye’de geçmişi son 6 yıla dayanan esnek yan hak programları, Avrupa
ve ABD’de 20 yıldır uygulanıyor. Mercer’ın Avrupa’da 12 ülkede yaptığı
Esnek Yan Haklar Araştırması 2012’nin sonuçlarına göre firmaların yüzde
60’ı, esnek yan haklar uygulamasını aktif bir şekilde kullanıyor. Yüzde
30’u ise uygulamaya geçmeyi hedefliyor. Spor salonu üyelikleri, kilo
verme programları, yaşam koçluğu hizmetleri ilginç yan haklar arasında.
Bazı şirketler pazartesi-perşembe arası 2 saat fazla mesai yapan
çalışanlara cuma günü işe gelmeme hakkı tanıyor. Organik besin üreticisi
Clif Bar, toplu taşımayı tercih eden çalışanlarına para ödülü veriyor.~
Kayak ve spor malzemeleri firması Burton, kar kalınlığı 60 cm’yi
geçtiğinde çalışanları kayak yapabilsin diye toplu izin veriyor.
Türkiye’de de esnek yan hak paketleri içinde, farklı eğitimler de var.
Avivasa ve Avea’da iş dışı eğitimlerin arasında evcil hayvan kursu da
yer alıyor. Abdi İbrahim’de ise yan haklar arasında peynir gurmeliği,
bitki bakımı, şarap tadımı gibi farklı fırsatlar bulunuyor. Önümüzdeki
dönemde ise esnek yan hak uygulamasına geçecek şirket sayısında artış
bekleniyor. İK yöneticileri ücret paketleri içindeki sabit gelirlerin
azalacağını, buna karşın yan haklar gibi değişken gelirlerinin payın��n
artacağını söylüyor. Towers Watson Genel Müdürü Süha Alıcı, “Yan hak
uygulamalarında gelecek dönemde öne çıkacak konu başlıkları BES ve esnek
yan haklar olacak” diyor. Microsoft, Eczacıbaşı ve PepsiCo da en kısa
zamanda esnek yan hak programına geçmek için çalışma yapıyor.
"MEMNUNİYETİ YÜZDE 99'A ÇIKARDIK"
PAKETTE NE VAR?
Çalışanlarımıza temel ve esnek olmak üzere iki ayrı kategoride ek
menfaat sunuyoruz. Temel ek menfaatlerimiz çalışanlarımıza standart
olarak sunduğumuz hayat sigortası, bireysel emeklilik, cep telefonu,
yıllık izin, doğum günü izni ve kreş yardımı gibi ek menfaatlerden
oluşuyor. Esnek ek menfaatlerimiz kapsamında ise çalışanlarımıza 17
farklı alanda seçim yapabilme imkanı sunuyoruz.
İNİSİYATİF KULLANIYORLAR
Flex Menü adını verdiğimiz bu uygulamayla tüm çalışanlarımızın
inisiyatif kullanarak, kendilerine en uygun ek menfaat paketini
oluşturabilmelerini hedefledik. Böylelikle çalışanlarımızın ihtiyaçları
doğrultusunda bütçelerini kendilerinin yönetmelerine olanak sağladık.
Flex Menü, yüzde 99'a varan memnuniyet oranıyla çalışan bağlılığını
önemli ölçüde artırdı.
MURAT BAYBURTLUOĞLU AVIVASA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"YAN HAKLARA 4.5 MİLYON TL AYIRDIK"
ALIŞVERİŞ İMKANI
Esnek yan haklar paketimizin adını insan kaynaklarına gönderme yapacak
şekilde ButİK olarak belirledik. “Bir tıkla alışverişe başla” sloganıyla
yola çıktık. Çalışanlarımızla beraber ButİK'yı her geçen yıl daha da
renklendiriyoruz.
SAYI ARTACAK
Sistem, çalışanlarımızın aileleri ve kendi ihtiyaçlarına göre avantajlı
seçim ve değişim yapabilmelerini sağlıyor. Ayrıca çalışan memnuniyetini
de olumlu yönde etkiliyor. Geçen yıl, paketimizde 12 yan hak seçeneği
sunduk. Bu yıl hedefimiz, listemize en az 4 farklı seçenek daha eklemek. BÜTÇE DEĞİŞMEDİ
Geçmişe göre yan haklar bütçemizde bir değişim yaşanmadı. Amacımız,
mevcut yan hak bütçesi dahilinde çalışanlarımıza seçim yapma imkanı
vermek. 2013 yılında yan haklar için yaklaşık 4.5 milyon TL ayırdık.
BAHATTİN AYDIN AVEA İNSAN KAYNAKLARI GRUBU DİREKTÖRÜ
"AVEAÇARŞI'NIN YILLIK BÜTÇESİ 9 MİLYON LİRA"
SEÇENEK ARTTI
Esnek yan haklar platformumuzun adı: Aveaçarşı, 2011 yılında hayata
geçirdiğimiz Aveaçarşı kapsamında, çalışanlarımız ihtiyaçlarına yönelik
olarak yan haklarını kendileri şekillendirebiliyor, Geçtiğimiz yıl, 27
kalem olan “Aveaçarşı” yan haklarını, bu yıl 39'a çıkardık. Yan haklar
için yılda yaklaşık 9 milyon TL'lik bir bütçe ayırıyoruz.~ ÖRNEK OLDU
Aveaçarşı'ya çalışanlarımızın katılım oranı yüzde 95'in üzerinde.
Çalışanların Aveaçarşı'ya göstermiş oldukları ilgi, projenin başka
kurumların da dikkatini çekmesine neden oldu. Hatta bu konuda
geliştirdiğimiz altyapıyı şimdi pazarlıyoruz. DİYETİSYEN VAR
Esnek yan haklarımız arasında Ikea alışveriş çeki, yakıt alım kartı,
bireysel emeklilik ek katkı payı. Mudo alışveriş çeki, hobi kursu,
diyetisyen ve sünnet harcamaları gibi haklar bulunuyor. Paketler içinde
geçen yıl en büyük ilgiyi, market alışveriş kartı çekti. Bu yılın ilk
ayında ise yakıt alım kartı en fazla talep gören yan hak oldu.
CAN SUNTAY / MERCER TÜRKİYE PROJE YÖNETİCİSİ
"YÜZDE 5'İ UYGULUYOR"
TÜRKİYE’DE YENİ
Mercer olarak her yıl düzenli olarak gerçekleştirdiğimiz ücret
araştırmalarına katılan büyük yerel ve çok uluslu şirketlerde, böyle bir
uygulamaya sahip olanların oranı şu anda yüzde 5 civarında. Türkiye'yi
bu konuda Avrupa ve ABD ile karşılaştırıldığında henüz daha yolun
başında olduğunu söyleyebiliriz. EK MALİYETİ YOK
Esnek yan haklar programlarının trend olmasını sağlayan en önemli unsur,
artan maliyetlerin daha kolay ve etkin yönetilme ihtiyacı. Türkiye'de
bugün şirketler mevcut yan haklar maliyetleri içerisinde kalarak esnek
yan haklar programlarını yapılandırabiliyor. MEMNUNİYET ARTIYOR
Esnek yan haklar programı olan şirketlerde yapılan anketlerde
çalışanların memnuniyetinde artış olduğunu gözlemliyoruz. Bu
programların bağlılık ve sadakati artırmada da olumlu etkisi var.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?