“MÜŞTERİYLE SÜRDÜRÜLEBİLİR İLİŞKİ KURULAMIYOR”
Tüketiciye kısa mesaj, e-posta veya telefonla arayarak ulaştırılan pazarlama ve tanıtım mesajlarını düzenleyen 6563 sayılı “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun” mayıs ayında yürürlüğe girdi. Peki bu kanunla beraber markaların, iletişim stratejilerinde nasıl bir değişim yaşanacak? İletişim uzmanı Senbir Danışmanlık’ın Kurucusu Hakan Senbir, yanıtladı:
ÖZEN GÖSTERİLMEDİ
“Seth Godin, İzinli Pazarlama (Permission Marketing) adlı kitabını yazalı yıllar oldu. Bu kitap, internet ekonomisi üzerine yeni bir pazarlama önerisi sunmaktaydı. Bugün gelinen noktadan da anlaşılıyor ki iş dünyamızın çok az bir bölümü, bu kitapta yazılanlarla ilgili özen göstermiş.”
BEĞENİ EKONOMİSİ
E-mail, SMS ve gönderiminden tutun da sosyal medyada beğeni ekonomisine kadar pek çok doğrudan pazarlama temelli yaklaşımda sürdürülebilir bir müşteri-marka ilişkisi kurulamıyor.
KUM YIĞINI
Böyle bir ortamda izinli tabanı elinizde tutmak için lahmacun da verseniz, i-Phone da verseniz ne anlamı var? Eldeki çoğu veri tabanı zerre kadar değeri olmayan, hatta çoğu zaman zararı olan ve çoğu pazarlamacının kafasını gömdüğü kum yığınından başka bir şey değil bence.”
“ARTIK DİJİTALE AYRILAN BİR BÜTÇE VAR”
Dekatlon Buzz yönetici ortağı Vadi Efe, ajansını daha kaliteli hizmet sunarak ve insan kaynaklarına yatırım yaparak büyümeye odaklandırdı. 2009 sonunda bir araya geldiğimizde Dekatlon Buzz sadece iki odaydı. Bugün 900 metrekare alanda iki katlı bir ofise taşındı. Büyüme stratejilerini ve sektörü konuşmak için Vadi Efe’yle bir araya geldik.
360 DERECELİK HİZMET
Sosyal medya alanında hizmet vermek amacıyla kurulan şirket, kreatif, prodüksiyon, dijital PR hizmetini de vererek “dijital iletişim” konseptini 360 derece, coğrafya bağımsız olarak sunan bir ajans haline geldi. Efe, “Önümüzdeki günlerde içerik pazarlaması mecra bağımsız olarak şekillenmeye devam edecek. Büyük fikrin ve stratejik yaklaşımın kazandığı bir yapılanmayla bu değişimlere ayak uyduran şirketler kazanacak. Biz pazarlama alanında öncü, sosyal ve stratejik yaklaşımımızı sürdürmeye devam edeceğiz” diyor.
HACİM BÜYÜYOR
Vadi Efe, 5 yıl öncesine göre dijital pazarlama alanında talep edilen işlerin derinliğinde artış olduğunu belirtiyor ve devam ediyor: “Kullanabileceğimiz teknolojiler, uygulamalar arttığı için yaptığımız işlerin de hacmi büyüyor. TV entegre, aynı anda birçok ülkede gerçek zamanlı yürüyen işlere imza atıyoruz. Müşteriler, iletişimi ve pazarlamayı iyi bilen, uzmanlaşmış şirketlere değer veriyor. Markaların oturmuş dijital yapılanmaları var ve ayrılmış düzenli bütçeler var. Reklam ajansları ve PR ajanslarının mutlaka dijital departmanları ya da iş ortakları var. Biz dijitali kalbinde hisseden, stratejik çözüm sunan bir ajans olarak, katma değer üzerine odaklanıyoruz.”
“SIRA DIŞI BİR DENEYİM YAŞATTIK”
UNO, “Ekmeğini Elletme” mobil kampanyası, “Innovative Online Ad Solution/İnovatif Online Reklam Çözümleri” kategorisinde birinci olarak Altın Mixx’in sahibi oldu. UNO Ticari Direktörü Didem Aydın, “mesajı mobil kullanıcılarla yaratıcı ve interaktif şekilde buluşturduk” diyor.
KAMPANYA
Aydın, kampanyanın en başarılı kurgusunu ise şöyle anlatıyor: “Kampanya kurgusunda UNO ekmeklerinin hazırlanışını gösteren bir pre-roll video, hedef kitlenin en çok tercih ettiği cep telefonu uygulamalarının içerisine yerleştirildi. Videoda görünen, üzerinde dumanları tüten, iştah açıcı bir ekmek bile olsa reklamı geçmek için ekrana dokunulması marka mesajını unutulmaz bir deneyime dönüştürdü. Tüketici ekrana dokunduğu anda telefon titremeye, UNO fabrikasında alarmlar çalmaya başlarken ekranda ‘ekmeğini elletme’ mesajı verildi.”
SONUÇ
Aydın, hem Türkiye’nin hem Avrupa’nın en prestijli reklamcılık ödüllerinden olan IAB Mixx Awards’da “Online Ad Solution” kategorisinde birinci olmanın ve Altın Mixx’e sahip olmanın gurur verici bir başarı olduğunu belirtiyor. Kampanya, 2 haftalık süreçte, 6 milyondan fazla gösterildi. Uno Ekmek’ten gelen arama 850 bin defa karşılandı ve 270 bin kez mesaj sonuna kadar dinlendi.
Serhat Gürcü/Youth Republic Ajans Başkanı
“Hem ajanslarda hem müşteri tarafında korkunç verimsizlik var. Hal böyleyken ‘sinerji’ çok tehlikeli bir kavram bu sektörde.
Tylynne McCauley/Pitch Kreatif Direktörü
“Pitch’de çalışmaktan gurur duyuyorum. AdAge’in yılın küçük ajansı seçildi.”
John Mescall/McCann Grup Global Yönetici Kreatif Direktörü John Mescall
“Bundan sonra başlığındaki her harfin büyük yazıldığı hiçbir şeyi okumayacağım.”
Yaşar Akbaş/Happy People Project Kurucusu
ŞOK reklamında Gülben Ergen’e o kadar iyi plastik makyaj yapılmış ki yaşlı kadına şaşıran genç kızı oynadığını asla anlamıyor insan!!!:))))
ÖNE ÇIKANLAR
ÖDÜLLER
Ajans Ultra Eşbaşkanı Faruk Kaptan, kendisi için öne çıkan konuyu şöyle anlatıyor: “Sektörel yarışmaların, ödüllerin giderek kontrolden çıktığını, giderek değerini ve itibarını yitirdiğini düşünüyorum. Ödül almak için iş üretiliyor. Oysa ki doğrusu, yapılan işin ödüle değer bulunmasıdır. Bu tür yarışmaların özünde ‘reklamcılığın yaratıcılık ve etki düzeyini ileriye götürmek’ olmasına rağmen son 1-2 yılda işin uygulama ve sonuçlarıyla özü arasındaki mesafenin giderek arttığına tanık oluyorum.”
LEO BURNETT
Bu yıl D&AD Ödülleri’nde Leo Burnett, 4creative, Made Thought, Marcel Worldwide ve Colenso BBDO organizasyonun büyük ödülü, Black Pencil’dan (Siyah Kalem) birer tane kazanarak geceyi mutlu bitirdiler. Leo Burnett, P&G’nin markası Always için hazırladığı “Like a Girl/Kız Gibi” kampanyasıyla Siyah Kalem’in sahibi oldu. Kampanya videosu YouTube’da 57 milyondan fazla kez izlenerek, yılın en çok konuşulanlarından birisi olmuştu. Kampanya, aynı zamanda, 2 Sarı Kalem, 3 Grafit ve 2 Tahta Kalem alarak gecenin en çok ödül alan işi oldu. Always’in global başkan yardımcısı Fama Francisco, “Bu video ‘kız gibi’ algısının değişeceğini ve kızlar arasında bir farklılık yaratacağını, biliyorduk” diyor.
BU AY İLGİNİZİ NE ÇEKTİ?
BÜYÜK VERİ
Kramp Kurucularından ve Yönetici Direktörü Ahmet Akın’ın ilgisini çeken konu Big Data Big Ideas konferansında Alex Pentland’in konuşması oldu. Akın, şöyle değerlendirdi: Demografik segmentasyon yaklaşımı yerini büyük veri destekli davranışsal analizlere bırakacak. Kimlerle nereye gittiğimiz, yaşadığımız şehirde nasıl hareket ettiğiniz, artık yaş ve gelir grubumuzdan daha önemli. Büyük verinin önemi artacak.”
MAĞAZA İÇİ DENEYİM
Dünyanın en büyük kahve zincirlerinden biri olan Starbucks, Spotify ile mağaza içi müzik yayını da dahil olmak üzere kapsamlı ve uzun vadeli bir anlaşmaya imza attığını duyurdu. Starbucks’ın müşteri sadakat programı My Starbucks’ın tam 10 milyon üyesi olduğu bildiriliyor. Toplamda 25 milyar saatten fazla müzik dinlenen bir platform olan Spotify’ın, mağaza içi müzik deneyimi anlamında yeni bir şeyler yaratmak peşinde olduğunu söyleyen Spotify CEO’su Daniel Ek, “Starbucks müzikleri hem Starbucks müşterilerine hem de Spotfiy’ın 60 milyon kullanıcısına açılacak” diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?