Yeniden doğuş

19.10.2017 14:55:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeniden doğuş

YENİDEN DOĞUŞ

Pazarlama dünyası son 5 yıldır inanılmaz hızlı değişimlere sahne oluyor. Teknolojinin gelişmesi, sosyal medyanın yükselişi, tüketici profilindeki farklılıklar gibi pek çok konu bu değişimin nedenleri arasında yer alıyor. Bu değişimlerin neler olduğunu ve etkilerini öğrenmek için reklamcılık dünyasının önemli temsilcilerinden Manajans J. Walter Thompson Turkey CEO ve CCO’su Tuğbay Bilbay ile konuştum.  

DEĞİŞİM Bilbay, son dönemde yaşanılan değişimler için “Değişimi medya alışkanlıklarının dramatik farklılaşması üzerinden de konuşabiliriz; sosyolojik, ekonomik dinamiklerin ters takla atması üzerinden de… Burada kolaya kaçıp içerik başlığı altında bu değişimi cevaplamam gerekir ama bunu yapmayacağım. İçinde olduğumuz dönem bir yanıyla bildiğimiz reklamcılığın ölümcül koması olarak diğer yanıyla yeniden doğuşun arifesi olarak da görülebilir” diyor.

YENİ BİR AKIŞ Bilbay, artık siparişli hikayelerin uzun yaşayamayacağı, markaların ve ajansların yayıncı ve hikayenin sahibi konumunda olduklarında başarılı olabilecekleri bir döneme girdiklerini belirtiyor ve devam ediyor: “Saf

bilgi yayımı ve reçeteci kalıplarla yürütülen reklam üzerine oturan

iletişim modeli çöktü. Ama bunun karşısına yeni metodlarla üretilen reklamı da hemen koyamam. Yeni işlerle ilgili gereken ücreti ajanslar artık alamıyor. Yepyeni bir akış şeması, iş ve kâr paylaşımı gerekli. Bunu büyük müşteriler ve holding şirketleri bir şekilde çözmek zorunda.”

MEDYA BAĞIMSIZ STRATEJİ Peki bu değişimler karşısında Manajans J. Walter Thompson ne yapıyor? Bilbay’ın yanıtı şu şekilde: “Biz dünyanın ve ülkemizin en köklü ajansıyız. Elbette hem işimize olan aşkımız hem sorumluluklarımız var. Uzun

zamandır medya bağımsız bir fikir geliştirme ve uygulama pratiği yaratmaya

çalışıyoruz. Bunun meyvelerini Unilever gibi müşterilerimizle toplamaya

başladık. Mobil ve içerik başlıklarını format dışı yeni bir yapılandırma içinde içselleştirmeye çalışıyoruz. Ama her şeyin başı konumlandırma olduğu için henüz bu yeni işleri tam verimle üretebilir konumda değiliz. Bizim konumlandırmamız eski ajans sınırları içinde kalıyor. Çerçeveyi kırmak lazım. Buna odaklanacağız.”


YENİ TREND: CHATBOT’LAR
Teknolojinin ve dijital dünyanın bugünkü sınırlarını belirlemek çok güç. Her gün başka bir yenilik çıkıyor karşımıza. Chatbotlar ise hızla hayatımıza giren eğlenceli teknolojik gelişmelerden biri. Günümüzde Apple, Facebook, Google gibi dünya devlerinin üzerinde çalıştığı ve uygulamaya aldıkları chatbot’lar, önümüzdeki dönemde sıklıkla karşımıza çıkacağa benziyor.
NASIL ÇALIŞIYOR? Chatbot, yapay zeka tabanlı teknolojilerden beslenen, kullanıcıyla yazışan ve çoğunlukla bir senaryo üzerinde cevaplar üreten sesli veya metinsel yöntemlerle diyalog kuran bir yazılım olarak tanımlanabilir. Web siteleri, mobil uygulamalar, sosyal medya kanalları, robot asistanlar chatbot kullanımının sağlanabileceği alanların başında geliyor.
KİMLER KULLANIYOR? Tüm dünyada adından sıkça bahsedilen Chatbot’lar artık Türkiye pazarının da gündeminde. Yellow Pages Genel Müdürü Serhad Akkoç, “Sektör olarak baktığımızda pazarlama, insan kaynakları, müşteri hizmetleri, finans, ürün, satış ve destek birimleri tarafından kullanılmaya başlandı” diyor.
REKLAMVERENE AVANTAJI Akkoç şöyle devam ediyor: “Chatbot, upsell veya cross-sell satış imkanını kesintisiz olarak senaryo dahilinde sağlıyor. Müşteri ilişkilerinde ve taleplerinde en hızlı ve standart bilgiyi kesintisiz olarak veriyor. Chatbot’lar aynı zamanda müşterilerin talep trendlerini analitik olarak da çok net raporlayabiliyor. Bu sayede reklamverenlerin stratejilerini gözden geçirme ve iyileştirme imkanları oluyor. Chatbot’lar özelleştirildikleri dil veya diyalog kütüphaneleri ile değişik müşteri segmentlerine özelleşmiş iletişim olanağı tanıyor. Son olarak chatbot’lar kullanan şirketin kendi markasını pazarlamasına da imkan sağlıyor. “

SOSYAL MEDYA ETKİSİNİ ARTIRIYOR
Araştırmalara göre tüm dünyadaki kullanıcıların yüzde 95’i bilgilerini dijital ortamda paylaşıyor. Yüzde 79’u çocuklarının fotoğraf ve videolarını, yüzde 62’si ise arkadaş ortamındaki video ve fotoğraflarını yayınlıyor. Türkiye’deki kullanıcıların yüzde 42’sinin bilgilerini herkesin görebileceği şekilde paylaşmasının reklamverenler için bulunmaz bir fırsat olduğunu söylüyen CRM Medya Ajans Başkanı Ramazan Becer şöyle devam ediyor: “Direkt hedef kitleye ulaşmak için reklamverenler bu datalara göre strateji belirleyebiliyor. Mecralar doğru reklamları doğru kişilere iletmede klasik web sitelerine göre daha başarılı oluyor. Bireysel pazarlama imkanı arttıkça, reklamın etkinliği de o oranda artıyor.”
ALTIN MADENİ Becer, reklamverenler açısından sosyal medyanın adeta bir altın madeni olduğunu belirtiyor. Yeni ürünler hakkında feedback almak ve müşteriler hakkında içgörüler oluşturmak açısından muazzam bir mecra olduğunun altını çiziyor ve ekliyor: “Gayet düşük bütçelerle doğrudan hedef kitlesine yönelik reklamlar oluşturabiliyor. Örneğin, prime time’da televizyon reklamına çıkılacak bütçelerin belki de binde birine, sosyal medya üzerinden en az onun kadar etkili kampanyalar yürütmek mümkün.”

ÖNE ÇIKANLAR
YAPAY ZEKA Warc Toolkit’in Deloitte Dijital ile gerçekleştirdiği rapora göre pazarlama yöneticilerinin yüzde 58’i gelecek 5 yılda şirket başarasına ulaşmak için yapay zeka konusunda başarı göstermesi gerektiğine inanıyor. 2016’dan beri yapay zeka konusu şirketlerin gündeminde ancak markalar stratejik pazarlama aktivitelerinde ve kampanyalarında bunu nasıl kullanacaklarını tam olarak keşfetmiş değil. Bu durum, 2017’de biraz değişti. Rapora göre pazarlama stratejisinin ilk adımı yapay zekayı nasıl kullanabileceklerine ilişkin stratejiyi belirlemekle başlıyor.
SOSYAL MEDYA YATIRIMI Kleiner Perkins Caufield & Byers, 2017 İnternet Trendleri Raporu’nu yayınladı. Şirketin ortağı Mary Meeker, sosyal medya reklamverenlerinin yatırımın geri dönüşü konusundaki endişelerinden bahsediyor ve reklam engelleme kullanımındaki artışa dikkat çekiyor. Meeker’ın bahse değer bulduğu bir diğer nokta ise Facebook, Google, Snap ve Pinterest gibi öncü online reklam platformlarının, etkili reklam hedefleme ve ölçümleme konusunda atağa geçmiş olmaları.

 

DİKKATİMİ NE ÇEKTİ?
DİJİTAL Dijital liderler data toplama ve ölçek büyütme konularında uzmanlaşmaya devam ediyor. Konunun en iyi örnekleri Netflix ve Spotify. Özellikle de Netflix’in son 10 yılda, neredeyse sıfırdan başlayarak ABD’nin ev eğlence pazarının yüzde 30’unu oluşturması sektörü yeniden yapılandıracağa benziyor.
VERİ Eyeota, 2016 Annual Index Raporu’na göre demografik veri hakimiyetini sürdürüyor. Reklamverenlerin satın aldıkları verilerin yüzde 26’sı cinsiyet, finansal durum, etnik köken gibi temel demografik özellikleri kapsıyor. Liberal bakış, finansal bilgisi olan aileler gibi sosyo-demografik profil verisi ise yüzde 18’lik paya sahip. Yüzde 16’sı ise müzik ve moda gibi ilgi alanlarından oluşuyor.

Twitter…

Matthew Knapp/ Dollar Shave Club's Yaratıcı Direktörü
"Zamanı kontrol ederseniz, saatin kaç olduğunu bilmeye ihtiyaç duymazsınız.”

Nils Leonard/Grey London CCO’su
“Kariyer. İstediğimizi yapmamıza engel olan bir başka sözcük.”

Haluk Sicimoğlu/THAAT’S IT Kurucu Başkanı
“Yeteneksizliğinin farkında olmayan insan hayat boyu kıskançlığa mahkumdur.”

Gökhan Akbay/ Alametifarika Başkan Yardımcısı
“78 milyonu dev bir Survivor Adası’na koyup Truman Show gibi bizi seyrediyor olabilirler mi?”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz