Daha hızlı olmak gerek

20.10.2017 16:46:000
Paylaş Tweet Paylaş
Daha hızlı olmak gerek

DAHA HIZLI OLMAK GEREK 

2017 yılına reklamcılık sektörü karamsar bir havada girdi. Ancak ilk 6 ayın performansı beklentilerin üzerinde gerçekleşerek sektörün moralini yükseltti. Sektör büyümeye devam ederken, faaliyet gösteren ajanslar da kendilerini değişime adapte ediyor. Teknoloji, sosyal medya gibi önemli etkenler yeni ajansların doğmasına neden oluyor, var olan ajansları ise farklılığa itiyor.

NE DEĞİŞTİ? Sektörün önemli temsilcilerinden Alaaddin’in Kreatif Direktörü İsmail Bölükbaşı müşterilerin taleplerinde düne göre en önemli değişimin ajansların daha hızlı olma beklentisi olduğunu söylüyor. “Tabii bu hızın, stratejik tavsiyeler, yeni fikir ve taktiklerle desteklenmesi de gerekiyor” diye konuşuyor.

ENTEGRASYON SÜRECİ Alaaddin, yaklaşık 10 yıldır mecra bağımsız hizmet veren bir ajans. Bölükbaşı, “Dijital ajansımız Lamba ile entegrasyon sürecimiz devam ediyor. Bugüne kadar birçok farklı projede marka ihtiyaçlarını merkeze koyan bütünsel bakış açısıyla ortak işler yaptık. Alaaddin ve Lamba marka odaklı ve start up mantığında hem multidisipliner davranan hem hızlı aksiyon alan takımlara sahip” diyor.

DAHA DA BÜYÜDÜ Ajansın konkur kazanma başarısı da bu yıl da devam etti ve ilk 6 ay içinde katıldıkları 8 konkurun 5’inden başarı ile ayrıldı. Daha önce hizmet verdiği 2 müşterinin de dönüşüyle 7 yeni müşteri kazanarak daha da büyüdü.

YAPAY ZEKA HER SEKTÖRÜ DÖNÜŞTÜRECEK
Google CEO’su Sundar Pichai bu yıl şirketin “Mobile-First”ten (önce mobil) “AI-First” (önce yapay zeka) stratejisine geçtiğini açıkladı. Hayatımızdaki her şeyi etkileyen büyük veri  ve yapay zeka dönüşümü mesleklerin geleceğini de etkilemeye başladı.
MESLEKLERİ YOK EDECEK Kramp Kurucu Ortağı ve Ajans Başkanı Ahmet Akın, bu konunun gelecekte sektör için çok önemli olacağını söylüyor ve devam ediyor: “Oxford Üniversitesi’nden 2 akademisyen İngiltere pazarına yönelik ‘Robotlar İşinizi Elinizden Alacak mı?’ adlı bir araştırma yaptı. 366 mesleği test ettikleri bu araştırmada önümüzdeki 20 yıl içinde telefonda satış görevlisi işinin otomasyonla dönüşme olasılığı yüzde 99’ken, otel yöneticiliği gibi mesleklerde bu oran yüzde 0,4’e iniyor. Program kreatif direktörler için risk oranını henüz yüzde 33, grafik tasarımcı için yüzde 5 olarak veriyor.”
ROBOT KREATİF DİREKTÖR McCann Japonya, Mondelez’in bir projesinde AI-CD ß isimli bir robot kreatif direktörü ajansın insan ve gerçek olan kreatif direktörüyle yarıştırmıştı. Yapılan kamuoyu yoklamasında insan ürünü olan film yüzde 54, yapay zeka ürünü kreatif direktörün filmi yüzde 46 oranında beğenilmişti.

 REKLAMCILIK İKİLEMİ
Senbir Marka Danışmanı Marka Stratejisti Hakan Senbir, reklam sektörünün, giderek artan mecra sayısını yönetme sorunuyla geçmiş yıllara göre daha fazla uğraşmaya başladığını düşünüyor. Gerek yılların verdiği 360 derece planlama bakışı ve tüm mecralarda bütünleşik iletişimi koruma refleksi, gerekse mecraya uygun “native/doğal” davranış sergileme trendinin, özellikle “X ve Y Kuşağı” reklamcıları ikileme sürüklediğini söyleyen Senbir, “Bu bir sorun. Çünkü şu anda reklamcılık nehirden okyanusa geçerken kendi lagününde yaşıyor” diyor.
SOSYAL MEDYA DİLİ Senbir, gelecekte reklamcılıkta sosyal medya dilinin daha fazla kullanılacağını söylüyor. Sosyal medyanın hem sözel hem görsel manada reklamcılığın diline daha fazla nüfuz edeceğini söyleyen Senbir, “Kaçınılmaz olarak gelen bu dalganın önünde durmak çok zor. Bunun çıktılarından biri de reklamcılığın belirleyerek kitlelere kabul ettirdiği dil motiflerinin, bireylerin kendi yaratıcılıklarıyla belirleyerek kitlelere kabul ettirdiği ve ardından reklamcılığın kullanmaya başladığı dil motiflerine evrilmesi olacak” diyor.

ÖNE ÇIKANLAR
FARKINDALIK S.I. Newhouse School of Public Communications’ın reklam profesörlerinden Brian Sheehan, “Reklamcılığın ilk yıllarında farkındalık oyunun adıydı. 50 yıl önce markanız televizyon, yazılı basın ve radyoda yayınlansaydı, kategorinizi iyi yönetiyorsunuz demekti. Kimse müşteriyle marka ilişkisine bakmıyordu. Bugün tüketici marka ilişkisi her ne kadar çok önemli görülse de reklamcılık yeniden farkındalık üzerine kurulmaya başladı. Sabah kalktığımız, akşam yattığımız son dakikalara kadar reklam dünyasının bombardımanı içindeyiz ve burada markalar, tüketici marka ilişkisine değil farkındalığa odaklanmalı” diyor.
YENİ GÖREVLER Dijital pazarlamanın yeni trend görev tanımlarını teknoloji yazarı Matt Kapko şöyle belirledi: “En önemli görev tanımlarından biri Chief Experience Officer (CXO) olacak. IDC’ye yöre 2020 yılı itibarıyla dijitalden sorumlu başkanlar deneyimden sorumlu başkanlara rapor verecek. Diğer önemli görev ise VR editör olacak. Bu içerik üretimi ile ilgili bir görev olacak. Bu kişilerin, video sanatı, programlama, proje yönetimi gibi sorumlulukları olacak. Nesnelerin interneti pazarlama stratejisti diye bir görev tanımı olacak. Data scientest yani data bilim adı yine aranan bir diğer uzmanlık alanı haline gelecek.”

İLGİMİ NE ÇEKTİ?
COCA-COLA 2016’da Pepsi Max, ürün değişikliği yapmış ve markasını Pepsi Zero Sugar olarak yenilemişti. Aynı hamleyi Coca-Cola Zero da yaptı ve marka ismini Coca-Cola Zero Sugar olarak değiştiriyor. Ürün içeriğinde ve tadında büyük bir değişim yok. Ancak bu hamle, sıfır şekere gönderme yapılması açısından önemli bir pazarlama stratejisi olarak görülüyor. Coca-Cola Kuzey Amerika Kıdemli Pazarlama Başkan Yardımcısı Stuart Kronauge kampanyanın 2005 yılında pazara sürüldüğünden beri marka için yaptıkları en büyük yatırım olduğunu söylüyor.
ARAŞTIRMA Ipsos’un gerçekleştirdiği araştırmaya göre, ABD’de yaşanan siyasi iklim bazı markaların satın alınmamasına neden oluyor. Araştırma ise ABD Başkanı Donald Trump’ın göreve gelmesinin ardından yaşanan değişimi anlamaya yönelik olarak belirlenen 28 markayla yapıldı. Nordstrom ve Uber gibi isimlerin hem sağ hem sol kanattan ateş altında olduğu görülürken, Intel ve Comcast gibi isimlerin durumunda değişkenlik gözlenmiyor. Örneğin Cumhuriyetçilerin yüzde 34’ü Nordstrom’u boykot ederken; bu rakam demokratlarda yüzde 12.

Twitter..
Joel Kaplan/ Muh-tay-zik Hof-fer Grup Kreatif Direktörü
“ ‘Bir marka yaratmak için ilk olarak yeni bir yola ihtiyacımız vardır’ demiş bir reklam ajansının CEO’su.”

Simrit Brar/Phenomenon Tasarım Direktörü
“Google yanlış anlamış. Açık ofis trendi iş yerine zarar veriyor.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz