“E-ticaret pazarının büyüklüğü 18,9 milyar
TL. En hızlı büyüme, yıllık yüzde 47 ile çok kanallı perakende kategorisinde yaşandı.
2016’da, sektörün yüzde 25 büyüyeceğini öngörüyoruz. Bu yıl kullanıcılara kişiselleştirilmiş
seçenekler sunan şirketler bir adım öne çıkacak.”
1. Türkiye’de
e-ticaret pazarının büyüklüğü son verilere göre nedir?
2015 net rakamları ilerleyen günlerde açıklanacak. Türkiye
Bilişim Sanayicileri Derneği’nin (TÜBİSAD) 2014 raporuna göre Türkiye e-ticaret
pazar büyüklüğü, 2013’e göre yüzde 35 büyümeyle 18,9 milyar TL’ye ulaştı. En
büyük payı 6,8 milyar TL ile tatil-seyahat ve 6,5 milyar TL ile online perakende
siteleri üstleniyor. Pazarın geri kalanını 3,5 milyar TL ile çok kanallı
perakende ve 2,1 milyar TL ile online yasal bahis siteleri oluşturuyor. En
hızlı büyüme ise yüzde 47 ile çok kanallı perakende kategorisinde gerçekleşti.
2016’da ise sektör büyümesini yüzde 25 seviyelerinde öngörüyoruz.
2. Pazarda yaklaşık
kaç oyuncu var?
KOBİ’lerle birlikte 6 binin üzerinde bir sayı olduğunu
tahmin ediyoruz. Ancak pazarın önemli oyuncularına baktığımızda 50 civarı
denebilir.
3. Pazar, son 5 yılda
nasıl bir ivmeyle büyüdü? Yıllık büyüme oranı nedir?
TÜBİSAD’ın raporlarına göre pazar 2013’ten 2014’e yaklaşık
yüzde 35’lik bir büyüme gösterdi. BKM’nin internetten yapılan kartlı ödeme
işlemlerine bakıldığında ise internetten yapılan kartlı ödeme işlemlerinde
2011–2015 arasındaki 5 yılın ilk 9 aylarını baz alırsak yüzde 196’lık büyüme
olduğu görülüyor.
4. Son dönemde irili
ufaklı çok sayıda el değiştiren veya kapanan e-ticaret sitesi oldu. Neden böyle
oluyor?
Türkiye’de son dönemde bazı e-ticaret sitelerinde önemli
gelişmeler yaşanıyor. Her iş kolunda olduğu gibi e-ticarette de strateji
değişikliklerine gitmek normal. Bunun sayısız nedenleri olabilir. Bu listeye
yönetim kadrosunun tecrübesizlikleri, ekonomik krizler, karlılık, insan
kaynakları sorunları gibi birçok madde konulabilir. Önemli olan sektör olarak
yaşanan gelişmelerden dersler çıkarmak ve aynı hataları tekrarlamamak.
5. Pazardan
çıkan/batan şirketler nerede hata yapıyorlar?
İş dünyasının doğal dinamikleri gereği ekonomik krizler,
bütçe sıkıntıları, işlerin iyi planlanamaması ve bazı hatalardan ötürü
şirketler işlerini sonlandırabiliyor. Bu hataların başında ise e-ticaret
girişimlerinin kısa vadeli planlar yapması ve sürdürülebilirliğe yeterli
derecede önem vermemesi geliyor. Özellikle yeni girişimlerin amaçlarını, kısa
ve uzun vadedeki hedeflerini netleştirmeleri gerekiyor. “Alışverişe uygun bir
alan adı alayım, ürünümü satayım” yaklaşımının girişimleri götüreceği yol
sadece iflastır. Ayrıca müşterinin alışveriş yaparken önem verdiği birçok
kıstas vardır. Bu kıstaslar içinde kaliteli hizmet, müşteri memnuniyeti, hızlı
teslim, güven gibi birçok faktör bulunuyor. E-ticaret sektöründeki oyuncuların
bunları unutmaması lazım.
6. Sizce yeni dönemin
başarıları hangi tip e-ticaret girişimleri olacak?
Yeni dönemde dijitalleşmenin hızına yetişebilen e-ticaret
girişimlerinin başarılı olacağını düşünüyorum. Özellikle nesnelerin
internetinin yarattığı büyük veriyi başarılı bir şekilde yönetebilen şirketler
rekabette daha fazla öne çıkacak. Kısacası akıllı telefonların başlattığı
“akıllanmayı”, e-ticaret sektörüne taşıyıp “Akıllı e-ticareti” hayata geçiren
girişimler, yeni dönemde konumlarını sağlamlaştıracak.
7. Pazara girmek
isteyen yeni oyunculara neler önerirsiniz? Nelere dikkat etmeliler?
Özellikle internet girişimciliğinde kritik konu, iş fikrinin
ve iş modelinin ne kadar yenilikçi ve dinamik olduğudur. İş fikri ve modeli,
girişimcinin tutkusu ve isteğiyle birleşebildiğinde başarılı girişimler oluşur.
Fikirden çok o fikrin nasıl hayata geçirildiği çok önemlidir. Kısa sürede
başarı elde etmek üzerine değil, uzun soluklu işler yapmaya yönelik adımlar
atmayı öneririm. Önlerine çıkabilecek engeller karşısında esnek davranabilmek
ve değişime açık olmak da bir o kadar önemlidir. Öncelikle, genç girişimcilerin
odaklandıkları alanda kendilerini sürekli geliştirmelerini öneriyorum. Ne kadar
iyi eğitim almış olursanız olun, ilişkilerinizi iyi yönetemediğiniz, doğru
bağlantılar kuramadığınız noktada işinizi de sağlıklı bir şekilde anlatabilmeniz
mümkün olmaz.
8. Gelecekte pazarın
büyümesi hangi kategorilerden, ne tür yatırımlardan gelecek?
E-ticaretin geleceğini mobilde görüyoruz. BTK’nın 2015 yılı
üçüncü çeyreğini kapsayan raporuna göre Türkiye’de 3G abone sayısı 63 milyona
ulaştı. Yine aynı rapora göre 2015 yılı üçüncü çeyrekte toplam mobil internet
kullanım miktarı 156 bin terabayt olarak gerçekleşti. 2016’da 4,5G kullanımının
başlamasıyla mobil internet kullanımı daha da yaygınlaşacak.
9. Pazarın geleceğine
dair öngörüleriniz neler?
2016’da da Türkiye’de perakendenin, internet ve elektronik
ticaret gibi farklı kanalların büyüme trendinin devam edeceğini düşünüyoruz.
Türkiye’de e-ticaret pazarı henüz doymadı ve daha da büyüyecektir. Bu
potansiyeli ortaya çıkarmak için ise e-ticaret sektöründe dikey olarak belli
bir alana ve kategoriye odaklanmış platformların açılması gerekiyor. Yeni nesil
alışverişin yıldızı e-ticaret, artık sadece bir ihtiyaç değil, yaşam tarzımızın
bir parçası haline dönüştü. Bu nedenle 2016’da kullanıcılara bir adım daha yaklaşan,
onların hayatlarına dokunan, kişiselleştirilmiş seçenekler sunan şirketler bir
adım öne çıkacak.
10. E-ticaret
sektöründe son dönemde öne çıkan global trendler neler?
Dijital dünyada marka içeriklerinin yüzde 25’ini artık
kullanıcılar oluşturuyor. Bu nedenle İngilizce “user generated content” denilen
kullanıcı tarafından oluşturulmuş içeriklere doğru bir yönelim var. Öne çıkan
bir diğer akım ise sosyal medya üzerinden e-ticaret imkanı. Örneğin
GittiGidiyor olarak biz de Instagram üzerinden sosyal ticaret yapıyoruz. Tüm
kullanıcılar GittiGidiyor Instagram hesabında post edilen ürünlerin yorum
kısmına “Hemen al” ile birlikte kullanıcı adı/e-posta adreslerini yazarak o
ürünü GittiGidiyor üzerinden satın alabiliyor.
Bir diğer trend ise e-ticaretin giyilebilir teknolojilerle
entegre edilmesi. Biz de “GittiGidiyor I-Watch” uygulamasıyla mobil
kullanıcılara artık yepyeni bir kanaldan farklı bir alışveriş deneyimi
sunuyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?