Riskler nasıl aşılabilir?

4.03.2016 12:21:030
Paylaş Tweet Paylaş
Riskler nasıl aşılabilir?

 “E-ticaret pazarının büyüklüğü 18,9 milyar TL. En hızlı büyüme, yıllık yüzde 47 ile çok kanallı perakende kategorisinde yaşandı. 2016’da, sektörün yüzde 25 büyüyeceğini öngörüyoruz. Bu yıl kullanıcılara kişiselleştirilmiş seçenekler sunan şirketler bir adım öne çıkacak.”

 Türkiye, genç nüfus ve ileri teknoloji kullanımıyla e-ticaret sektörünün en hızlı büyüdüğü ülkelerden biri. Hızlı büyüme ve riski yönetememek, her alanda olduğu gibi bu pazarda da olumsuz sonuçlar doğuruyor. 2016’nın ilk günlerinde sektörün en köklü oyuncularından Gold Bilgisayar’ın yaşadıkları buna bir örnek. Geçtiğimiz ay, Gold Grup’a bağlı sanalpazar.com ve hızlıal.com e-ticaret sitelerinin de bulunduğu 4 şirket için iflas erteleme istendi. Bu durum, e-ticaret sektöründeki riskleri de tekrar gündeme getirdi. İrili ufaklı binlerce oyuncunun rekabet ettiği pazara dair son gelişmeleri, sektördeki zorlukları ve riskleri, bunları aşma taktiklerini GittiGidiyor’um genel müdürü Öget Kantarcı’ya sorduk.

 

1. Türkiye’de e-ticaret pazarının büyüklüğü son verilere göre nedir?

2015 net rakamları ilerleyen günlerde açıklanacak. Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği’nin (TÜBİSAD) 2014 raporuna göre Türkiye e-ticaret pazar büyüklüğü, 2013’e göre yüzde 35 büyümeyle 18,9 milyar TL’ye ulaştı. En büyük payı 6,8 milyar TL ile tatil-seyahat ve 6,5 milyar TL ile online perakende siteleri üstleniyor. Pazarın geri kalanını 3,5 milyar TL ile çok kanallı perakende ve 2,1 milyar TL ile online yasal bahis siteleri oluşturuyor. En hızlı büyüme ise yüzde 47 ile çok kanallı perakende kategorisinde gerçekleşti. 2016’da ise sektör büyümesini yüzde 25 seviyelerinde öngörüyoruz.

2. Pazarda yaklaşık kaç oyuncu var?

KOBİ’lerle birlikte 6 binin üzerinde bir sayı olduğunu tahmin ediyoruz. Ancak pazarın önemli oyuncularına baktığımızda 50 civarı denebilir.

3. Pazar, son 5 yılda nasıl bir ivmeyle büyüdü? Yıllık büyüme oranı nedir?

TÜBİSAD’ın raporlarına göre pazar 2013’ten 2014’e yaklaşık yüzde 35’lik bir büyüme gösterdi. BKM’nin internetten yapılan kartlı ödeme işlemlerine bakıldığında ise internetten yapılan kartlı ödeme işlemlerinde 2011–2015 arasındaki 5 yılın ilk 9 aylarını baz alırsak yüzde 196’lık büyüme olduğu görülüyor.

4. Son dönemde irili ufaklı çok sayıda el değiştiren veya kapanan e-ticaret sitesi oldu. Neden böyle oluyor?

Türkiye’de son dönemde bazı e-ticaret sitelerinde önemli gelişmeler yaşanıyor. Her iş kolunda olduğu gibi e-ticarette de strateji değişikliklerine gitmek normal. Bunun sayısız nedenleri olabilir. Bu listeye yönetim kadrosunun tecrübesizlikleri, ekonomik krizler, karlılık, insan kaynakları sorunları gibi birçok madde konulabilir. Önemli olan sektör olarak yaşanan gelişmelerden dersler çıkarmak ve aynı hataları tekrarlamamak.

5. Pazardan çıkan/batan şirketler nerede hata yapıyorlar?

İş dünyasının doğal dinamikleri gereği ekonomik krizler, bütçe sıkıntıları, işlerin iyi planlanamaması ve bazı hatalardan ötürü şirketler işlerini sonlandırabiliyor. Bu hataların başında ise e-ticaret girişimlerinin kısa vadeli planlar yapması ve sürdürülebilirliğe yeterli derecede önem vermemesi geliyor. Özellikle yeni girişimlerin amaçlarını, kısa ve uzun vadedeki hedeflerini netleştirmeleri gerekiyor. “Alışverişe uygun bir alan adı alayım, ürünümü satayım” yaklaşımının girişimleri götüreceği yol sadece iflastır. Ayrıca müşterinin alışveriş yaparken önem verdiği birçok kıstas vardır. Bu kıstaslar içinde kaliteli hizmet, müşteri memnuniyeti, hızlı teslim, güven gibi birçok faktör bulunuyor. E-ticaret sektöründeki oyuncuların bunları unutmaması lazım.

6. Sizce yeni dönemin başarıları hangi tip e-ticaret girişimleri olacak?

Yeni dönemde dijitalleşmenin hızına yetişebilen e-ticaret girişimlerinin başarılı olacağını düşünüyorum. Özellikle nesnelerin internetinin yarattığı büyük veriyi başarılı bir şekilde yönetebilen şirketler rekabette daha fazla öne çıkacak. Kısacası akıllı telefonların başlattığı “akıllanmayı”, e-ticaret sektörüne taşıyıp “Akıllı e-ticareti” hayata geçiren girişimler, yeni dönemde konumlarını sağlamlaştıracak.

7. Pazara girmek isteyen yeni oyunculara neler önerirsiniz? Nelere dikkat etmeliler?

Özellikle internet girişimciliğinde kritik konu, iş fikrinin ve iş modelinin ne kadar yenilikçi ve dinamik olduğudur. İş fikri ve modeli, girişimcinin tutkusu ve isteğiyle birleşebildiğinde başarılı girişimler oluşur. Fikirden çok o fikrin nasıl hayata geçirildiği çok önemlidir. Kısa sürede başarı elde etmek üzerine değil, uzun soluklu işler yapmaya yönelik adımlar atmayı öneririm. Önlerine çıkabilecek engeller karşısında esnek davranabilmek ve değişime açık olmak da bir o kadar önemlidir. Öncelikle, genç girişimcilerin odaklandıkları alanda kendilerini sürekli geliştirmelerini öneriyorum. Ne kadar iyi eğitim almış olursanız olun, ilişkilerinizi iyi yönetemediğiniz, doğru bağlantılar kuramadığınız noktada işinizi de sağlıklı bir şekilde anlatabilmeniz mümkün olmaz.

8. Gelecekte pazarın büyümesi hangi kategorilerden, ne tür yatırımlardan gelecek?

E-ticaretin geleceğini mobilde görüyoruz. BTK’nın 2015 yılı üçüncü çeyreğini kapsayan raporuna göre Türkiye’de 3G abone sayısı 63 milyona ulaştı. Yine aynı rapora göre 2015 yılı üçüncü çeyrekte toplam mobil internet kullanım miktarı 156 bin terabayt olarak gerçekleşti. 2016’da 4,5G kullanımının başlamasıyla mobil internet kullanımı daha da yaygınlaşacak.

9. Pazarın geleceğine dair öngörüleriniz neler?

2016’da da Türkiye’de perakendenin, internet ve elektronik ticaret gibi farklı kanalların büyüme trendinin devam edeceğini düşünüyoruz. Türkiye’de e-ticaret pazarı henüz doymadı ve daha da büyüyecektir. Bu potansiyeli ortaya çıkarmak için ise e-ticaret sektöründe dikey olarak belli bir alana ve kategoriye odaklanmış platformların açılması gerekiyor. Yeni nesil alışverişin yıldızı e-ticaret, artık sadece bir ihtiyaç değil, yaşam tarzımızın bir parçası haline dönüştü. Bu nedenle 2016’da kullanıcılara bir adım daha yaklaşan, onların hayatlarına dokunan, kişiselleştirilmiş seçenekler sunan şirketler bir adım öne çıkacak.

10. E-ticaret sektöründe son dönemde öne çıkan global trendler neler?

Dijital dünyada marka içeriklerinin yüzde 25’ini artık kullanıcılar oluşturuyor. Bu nedenle İngilizce “user generated content” denilen kullanıcı tarafından oluşturulmuş içeriklere doğru bir yönelim var. Öne çıkan bir diğer akım ise sosyal medya üzerinden e-ticaret imkanı. Örneğin GittiGidiyor olarak biz de Instagram üzerinden sosyal ticaret yapıyoruz. Tüm kullanıcılar GittiGidiyor Instagram hesabında post edilen ürünlerin yorum kısmına “Hemen al” ile birlikte kullanıcı adı/e-posta adreslerini yazarak o ürünü GittiGidiyor üzerinden satın alabiliyor.

Bir diğer trend ise e-ticaretin giyilebilir teknolojilerle entegre edilmesi. Biz de “GittiGidiyor I-Watch” uygulamasıyla mobil kullanıcılara artık yepyeni bir kanaldan farklı bir alışveriş deneyimi sunuyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz