Satışlara taksit dopingi

5.11.2015 14:38:100
Paylaş Tweet Paylaş
Satışlara taksit dopingi
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) 1,5 yıl önce kredi kartı ve tüketici kredilerine uygulanan taksit sayısına sınırlama getirmişti. Bu sınırlama, perakendenin birçok segmentinde satışların düşmesine neden olmuştu. Geçtiğimiz günlerde BDDK’dan gelen “Kartta taksit sınırını esnetebiliriz” açıklaması ise perakendeciler için yeni bir umut oldu. Uzmanlara göre kredi kartına uygulanan taksit sayısının 9’dan 12’ye çıkması, pazara adeta doping etkisi yapacak. Mudo Genel Müdürü Barış Karakullukçu, “Taksitli ödeme doğası gereği yüksek tutarlı alışverişlerde daha çok tercih edilen bir olgu. Özellikle zor bir dönemden geçildiği göz önünde bulundurulduğunda, bu kararın perakende piyasası için önemli olduğunu düşünüyoruz” diyor. BARIŞ KARAKULLUKÇU ile yeni uygulamanın pazara etkilerini konuştuk.
1 Geçen yıl 1 Şubat’ta getirilen “kredi kartı taksit sayısına sınırlama” kararı, sizin satış yaptığınız ürün gruplarını/kategorileri nasıl etkiledi?
Perakende sektörünün geneli ile sektör alt kırılımlarını farklı ele alma gereği bulunuyor. Hazır giyim sektörü geneline baktığımızda düşük taksit sayılarının (4 taksit ve altı) daha fazla kullanıldığını görüyoruz. Ancak bu oran ev geliştirme sektöründe, özellikle mobilya grubu ürünlerde tam tersi bir hal alıyor. Mudo müşterilerinde, nakit ve tek çekime uygulanan ekstra indirimler dolayısıyla bu konuda daha farklı bir alışkanlık bulunsa da sektör genelinde taksit sayılarının ve kredi kartlı limitlerinin kısıtlanması, harcama eğiliminde düşüşe yol açtı denilebilir.
2 Taksit sınırlamasından sonra aradan geçen 1,5 yılda bu kısıtlamanın satışlara yansıması nasıl oldu? Talebin seyri nasıldı?
Geçtiğimiz dönemde Türkiye’de talebi etkileyen tek faktör taksit sayısı (ya da kredi kartı limitlerinin sınırlandırılması) olsaydı ve aynı dönemde bir kontrol grubu testi yapabiliyor olsaydık, bu konuda daha net cevap verebilirdik. Ek olarak şu söylenebilir ki taksit sayılarında ve kredi kartı limitlerinde sınırlamaya gidildiğinde perakende de cirolarda düşüş kaçınılmazdır. Bir süre içerisinde alışkanlık değişir, konsolide olur ama süreç başlangıcında ve kredi ihtiyacının yoğun olduğu dönemlerde bu beklenen bir olgudur.
3 Sizce taksit sınırlaması uygulamasından en çok hangi kategoriler, sektörler olumsuz etkilendi?
Rekabette bulunduğumuz perakende sektör kategorilerine bakacak olursak en çok etkilenen sektörün mobilya olduğunu görüyoruz. Bunu devreye alınmaya çalışılan alternatif kredi sağlama yollarından görebilirsiniz. 18 ay vade farksız kredi seçenekleri, 36 ay vadeli kredi seçenekleri bu dönem içerisinde sektör genelinde giderek yaygınlaştı.
4 Faaliyet gösterdiğiniz segmentlerde alışverişlerin yaklaşık yüzde kaçı kredi kartı ile yapılıyor? Sektörünüze dair son veriler nedir?
Hazır giyim perakende sektöründe kredi kartlı satışların oranı yüzde 78’ler civarında denebilir. Bu oran ev geliştirme grubunda, mobilyanın da etkisiyle yüzde 85’lere kadar çıkıyor. Toplam oranlarda son 3 yıldır büyük değişiklikler olmadı.
5 Kredi kartı taksitlendirmesinde perakende tüketicisinin en çok tercih ettiği vade sayısı genelde kaçtır?
Müşterilerin geneline baktığımızda 2 taksit ve 4 taksit sayılarında yoğunluk olduğunu görüyoruz. Bunun temel olarak banka artı taksit kampanyalarının bu taksitler etrafında dolaşmasından kaynaklandığı söylenebilir.
6 Sektörünüzde, kredi kartına taksitli ödeme imkanı en çok hangi ürün gruplarında, kaç taksit tercih ediliyor? 
Taksitli ödeme doğası gereği yüksek tutarlı alışverişlerde daha çok tercih edilen bir olgu. Bu sebeple bunun rahatlıkla mobilya grubunda daha fazla tercih edildiği söylenebilir. Taksit sayısına ürün grupları bazında baktığımızda ise segmentlere göre değişiklikler görülüyor. Hazır giyimde yüksek tutarlı alışverişlerde 8-9 taksit kampanyalarının ciroları artırdığını, en çok tercih edilen taksit oranı seviyesine geldiğini görüyoruz. Mobilyada ise taksitin adedi ne kadar yüksek olursa satışa o denli olumlu yansıyacağını düşünüyoruz.
7 Son alınan kararla iç pazarın canlanması için Türkiye Bankalar Birliği ve BDDK taksitlerin esnetilmesi üzerinde çalışıyor. Sizce taksit sayısının 9 aydan 12 aya çıkarılması, perakende piyasasına nasıl bir canlılık getirir?
Tabii ki olumlu etkisi olacaktır. Daha önceki sorularda da cevapladığımız üzere taksit sayısının düşürülmesi ve kredi kartı limitlerinin sınırlandırılması sonucunda sektör nasıl bir canlılık kaybı yaşadı ve daha sonrasında konsolide olmaya çalıştıysa, taksit sayılarının artırılması durumunda da muhakkak sektöre canlılık gelecektir.
8 Perakende sektörü temsilcilerinin bu karara dönük yorumları, beklentileri ne yönde?
Özellikle zor bir dönemden geçtiğimiz göz önünde bulundurulduğunda, bu kararın sektör temsilcileri ve perakende piyasası için önemli olduğunu düşünüyoruz.
9 Bu uygulamanın sonuçlarına dair beklentiler nasıl? Canlanmanın etkileri ne zaman başlar?
Özellikle mobilya tarafında talep tarafında canlanmayı hemen görebiliriz. Zira gelen ek vergiler/kur artışlarıyla özellikle bizim sattığımız segmentte ürün fiyatlarının bir hayli arttığı söylenebilir. Dolayısıyla taksit sayılarını artıracak uygulamanın olumlu yansıması, pazardaki etkisini hemen gösterecektir.
10 Sizce kredi kartıyla satışlarda vade sayısının 12’ye esnetilmesi yeterli mi? Taksit sayısı daha da artırılabilir mi?
Kredi kartı kullanımı perakende sektöründe her geçen yıl daha da çok yerleşiyor. En çok tercih edilen ödeme aracı olarak yerini de ezici bir üstünlükle koruyor. Önümüzdeki yıllarda mobil ödeme araçlarının çeşitlenmesiyle bu dengenin değişebileceği öngörülse de bu süreç daha uzun bir zaman alacaktır. Taksitler, daha önce de belirttiğimiz gibi harcama tutarına bağlı olarak değişiyor. Bu sebeple yüksek sepet tutarlı alım bulunan bütün ürün gruplarında 12 ve daha yukarısında taksit olanağının sağlanması, beklenen olumlu etkiyi daha da artıracaktır.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz