Bilgi sağanağında doğru fikri bulmak

8.04.2016 12:38:230
Paylaş Tweet Paylaş
Bilgi sağanağında doğru fikri bulmak
SORU: Verilerle dolu bir dünyada yaşıyoruz. Pazarlama profesyonelleri başarılı kampanyalar yaratmak için bu verilerden nasıl faydalanmalı?
İnternet sayesinde hemen her konuda devasa miktarda bilgi bugün elimizin altında duruyor. Burada sorun ortalıkta aşırı miktarda veri olmasında yatıyor. Milyonlarca bilgi verici sayfa arasından gerçekten faydalı olanları bulmak çok zor bir iş. Pazarlama profesyonellerinin ise güçlü bir marka oluşturmak için faydalanabilecekleri tek bir fikir veya konsepti bulmaya ihtiyaçları var. BMW için “Sürüş Keyfi”, Volvo için “Güvenlik” gibi benzer fikirleri bulmaları gerekiyor. Bize göre daha iyi bir yaklaşım, önce kavramsal bir fikirle ortaya çıkıp sonra verilerin sizi onayladığını mı yoksa reddettiğini mi araştırmaktır. Örneğin varsayın ki siz genç nesle yönelik yeni bir markayı konumlandırmak istiyorsunuz. Burada genç neslin aslında hangi markaları sevdiğini ve onlardan neden hoşlandığını gösteren verileri araştırabilirsiniz. Bu bilgiler ışığında kendi markanız için doğru olacak fikri bulabilirsiniz. 

Önce sorunu bulun 
SORU: Markamızın satışları düşmeye başladı, ancak halen reklam bütçesine para harcıyoruz. Ne yapmalıyız? Doğru mu yapıyoruz?
Reklam bütçesini unutun. Ona daha sonra karar verebilirsiniz. Öncelikle kararlaştırmanız gereken sorunun ne olduğudur. Bir markanın satışları düşmeye başlamışsa orada muhakkak bir sorun var demektir. Onun içinde yer aldığı kategori düşüşte olabilir. Eğer öyleyse yapabileceğiniz hiçbir şey yoktur. Diğer yandan markanızın rekabet yüzünden satışları düşüyor olabilir. O zaman hangi rakiplerinizin, sizin markanızdan neden pazar payı kaptığını araştırıp bulmanız gerekir. Bunu öğrendikten sonra bu durumla nasıl başa çıkacağınıza karar vermelisiniz. Farz edin ki markanız ucuzcu rakipler yüzünden satış kaybına uğruyor. O zaman siz de fiyat kırmayı düşünebilirsiniz.

Doğru kanal seçilmeli
SORU: Günümüzde birbirinden farklı medya kanalları var. Pazarlama profesyonelleri bu kanalların tüketiciler üzerindeki etkinliğini nasıl ölçebilir? Onları değerlendirmenin en iyi yöntemi nedir?

Bu sizin internette sörf yaparak bulma şansınızın olmadığı türden bir bilgidir. Öncelikle markanız için önemli olduğuna inandığınız medya kanallarını seçerek işe başlamak çok daha akıllıca olabilir. Sonra hangi kanalların en etkili olduğuna karar vermek için kendi hedef pazarınızdan bir grup insan üzerinde bir araştırma programı yürütebilirsiniz.

MÜŞTERİSİNİN MÜŞTERİSİNİ ETKİLEMEK MÜMKÜN
SORU: B2B markaların TV’de reklam yapmaları gerektiğini düşünüyor musunuz?

B2B bir markanın kitle iletişim araçlarında reklam verip vermeme kararı, markanın hedefine bağlıdır. Şayet amaç şirketlerden oluşan müşterileri etkilemek ise o zaman televizyon muhtemelen iyi bir reklam aracı değildir. Ancak bazen bir şirket, kendisinin ürettiği ürünleri kullanan müşterilerinin ürünlerinin satılması için onların hedef kitlesini etkilemek isteyebilir. Intel tam da bunu yapmaktadır. Intel, bilgisayar alıcılarına içinde Intel mikroçiplerin olduğu bilgisayarları sevdirmeye çalışmak istiyor. Intel, bu yüzden “İçinde Intel var” sloganını kullanıyor ve Intel marka mikroçipleri satın almayı ve ambalajlarına “Intel inside” sloganını koymayı kabul eden bilgisayar üreticilerine ciddi indirimler yapıyor. Böylesi bir düzenleme Intel’in doğrudan tüketicilere reklam yapmasını mantıklı bir hale getiriyor. Ve bunu yapmak için en iyi medya aracı da muhtemelen TV’dir.

Doğru ürün doğru mesajla verilmeli
SORU: Biz Türkiye’de son tüketiciye yönelik ürünler satan bir markayız. Spor pazarlamasına yatırım yapmak istiyoruz. Spor pazarlamasının potansiyeli nedir? Böylece üstün değerli bir marka yaratabilir miyiz?

Spor pazarlaması bir taktiktir. Bazen iyi bir taktiktir. Bazen de değildir. Her şeyden önce markanız için bir strateji geliştirmeniz gerekir. Markanız neyi temsil ediyor. Bu stratejiyi sözel ve görsel yollardan nasıl ifade edebilirsiniz? Hangi stratejinin en etkili olacağına karar verdikten sonra stratejinizi potansiyel müşterilere tanıtacak çeşitli taktikler keşfedebilirsiniz. Bu taktiklerden biri de muhtemelen spor pazarlamasını içerecektir. Eğer doğru ürün ve doğru mesajla yola çıkmışsanız, o zaman spor pazarlaması markanız için büyük bir kazanç olabilir.

Anketler güvenilir mi?
SORU: Sosyal medya kendi içerik akışını zenginleştirmek için anketlerden nasıl faydalanıyor?
Anket yapmak için sosyal medyaya başvuran şirket sayısı hakkında hiçbir bilgim yok. Ancak bunu yaptırtmak için sosyal medyadan faydalanan çok sayıda şirket olduğu aşikar. Burada asıl sorun, bu gibi anketlerin güvenilirliği. Benim kişisel deneyimime göre internet anketlerine katılan kullanıcı yüzdesi oldukça düşük. Eğer bir anketin katılımcı oranı düşük ise onun pek doğru sonuçlar vermesi beklenemez. İnternet üzerinde yapılan anketlerin maliyetinin düşüklüğü çok sayıda şirketin pazarlama kararlarının çoğunda onlara bel bağlamasına neden oluyor. Bu büyük bir hata olabilir, özellikle de tüketicilere gelecekte ne yapmayı planladıkları sorulduğunda. Gerçek şu ki tüketicilerin çoğu, kendilerine bir tercihte bulunma şansı sunuluncaya kadar ne yapacaklarını aslında bilmez. İş anketlere geldiğinde biz genel bir prensibe uyarız. İnsanlara geçmişte neler yaptıklarını sorduğunuzda alacağınız cevaplar, büyük bir ihtimalle doğruya çok yakın çıkacaktır. Oysa insanlara gelecekte neler yapacaklarını soramazsınız, çünkü onlar bunun cevabını gerçekten bilmiyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz