SORU: Verilerle dolu bir dünyada yaşıyoruz. Pazarlama profesyonelleri başarılı kampanyalar yaratmak için bu verilerden nasıl faydalanmalı?
İnternet sayesinde hemen her konuda devasa
miktarda bilgi bugün elimizin altında duruyor.
Burada sorun ortalıkta aşırı miktarda veri olmasında
yatıyor. Milyonlarca bilgi verici sayfa
arasından gerçekten faydalı olanları bulmak
çok zor bir iş.
Pazarlama profesyonellerinin ise güçlü bir
marka oluşturmak için faydalanabilecekleri
tek bir fikir veya konsepti bulmaya ihtiyaçları
var. BMW için “Sürüş Keyfi”, Volvo için
“Güvenlik” gibi benzer fikirleri bulmaları
gerekiyor.
Bize göre daha iyi bir yaklaşım, önce
kavramsal bir fikirle ortaya çıkıp sonra
verilerin sizi onayladığını mı yoksa
reddettiğini mi araştırmaktır.
Örneğin varsayın ki siz genç nesle
yönelik yeni bir markayı konumlandırmak
istiyorsunuz. Burada genç neslin aslında
hangi markaları sevdiğini ve onlardan neden
hoşlandığını gösteren verileri araştırabilirsiniz.
Bu bilgiler ışığında kendi markanız için doğru
olacak fikri bulabilirsiniz.
Önce sorunu bulun SORU: Markamızın satışları düşmeye başladı, ancak halen reklam
bütçesine para harcıyoruz. Ne yapmalıyız? Doğru mu yapıyoruz?
Reklam bütçesini unutun. Ona daha sonra karar verebilirsiniz.
Öncelikle kararlaştırmanız gereken sorunun ne olduğudur. Bir
markanın satışları düşmeye başlamışsa orada muhakkak bir sorun var
demektir. Onun içinde yer aldığı kategori düşüşte olabilir. Eğer öyleyse
yapabileceğiniz hiçbir şey yoktur. Diğer yandan markanızın rekabet
yüzünden satışları düşüyor olabilir. O zaman hangi rakiplerinizin,
sizin markanızdan neden
pazar payı kaptığını
araştırıp bulmanız gerekir.
Bunu öğrendikten
sonra bu durumla nasıl
başa çıkacağınıza karar
vermelisiniz. Farz edin ki
markanız ucuzcu rakipler
yüzünden satış kaybına
uğruyor. O zaman siz de fiyat
kırmayı düşünebilirsiniz.
Doğru kanal seçilmeli
SORU: Günümüzde birbirinden
farklı medya kanalları var.
Pazarlama profesyonelleri bu
kanalların tüketiciler üzerindeki
etkinliğini nasıl ölçebilir? Onları
değerlendirmenin en iyi yöntemi
nedir?
Bu sizin internette sörf yaparak
bulma şansınızın olmadığı türden
bir bilgidir. Öncelikle markanız için
önemli olduğuna inandığınız medya
kanallarını seçerek işe başlamak
çok daha akıllıca olabilir. Sonra
hangi kanalların en etkili olduğuna
karar vermek için kendi hedef
pazarınızdan bir grup insan üzerinde
bir araştırma programı yürütebilirsiniz.
MÜŞTERİSİNİN MÜŞTERİSİNİ
ETKİLEMEK MÜMKÜN
SORU: B2B markaların TV’de reklam yapmaları gerektiğini
düşünüyor musunuz?
B2B bir markanın kitle iletişim araçlarında reklam verip vermeme
kararı, markanın hedefine bağlıdır. Şayet amaç şirketlerden oluşan
müşterileri etkilemek ise o zaman televizyon muhtemelen iyi bir reklam
aracı değildir. Ancak bazen bir şirket, kendisinin ürettiği ürünleri
kullanan müşterilerinin ürünlerinin satılması için onların hedef kitlesini
etkilemek isteyebilir. Intel tam da bunu yapmaktadır. Intel, bilgisayar
alıcılarına içinde Intel mikroçiplerin olduğu bilgisayarları sevdirmeye
çalışmak istiyor. Intel, bu yüzden “İçinde Intel var” sloganını kullanıyor
ve Intel marka mikroçipleri satın almayı ve ambalajlarına “Intel inside”
sloganını koymayı kabul eden bilgisayar üreticilerine ciddi indirimler
yapıyor. Böylesi bir düzenleme Intel’in doğrudan tüketicilere reklam
yapmasını mantıklı bir hale getiriyor. Ve bunu yapmak için en iyi
medya aracı da muhtemelen TV’dir.
Doğru ürün doğru mesajla verilmeli
SORU: Biz Türkiye’de son tüketiciye yönelik ürünler satan bir
markayız. Spor pazarlamasına yatırım yapmak istiyoruz. Spor
pazarlamasının potansiyeli nedir? Böylece üstün değerli bir marka
yaratabilir miyiz?
Spor pazarlaması bir taktiktir. Bazen iyi bir taktiktir. Bazen de
değildir. Her şeyden önce markanız için bir strateji geliştirmeniz
gerekir. Markanız neyi temsil ediyor. Bu stratejiyi sözel ve görsel
yollardan nasıl ifade edebilirsiniz? Hangi stratejinin en etkili olacağına
karar verdikten sonra stratejinizi potansiyel müşterilere tanıtacak
çeşitli taktikler keşfedebilirsiniz. Bu taktiklerden biri de muhtemelen
spor pazarlamasını içerecektir. Eğer doğru ürün ve doğru mesajla
yola çıkmışsanız, o zaman spor pazarlaması markanız için büyük bir
kazanç olabilir.
Anketler güvenilir mi?
SORU: Sosyal medya kendi içerik
akışını zenginleştirmek için
anketlerden nasıl faydalanıyor?
Anket yapmak için sosyal
medyaya başvuran şirket
sayısı hakkında hiçbir bilgim yok.
Ancak bunu yaptırtmak için sosyal
medyadan faydalanan çok sayıda
şirket olduğu aşikar. Burada asıl sorun,
bu gibi anketlerin güvenilirliği. Benim
kişisel deneyimime göre internet
anketlerine katılan kullanıcı yüzdesi
oldukça düşük. Eğer bir anketin
katılımcı oranı düşük ise onun pek
doğru sonuçlar vermesi beklenemez.
İnternet üzerinde yapılan anketlerin
maliyetinin düşüklüğü çok sayıda
şirketin pazarlama kararlarının
çoğunda onlara bel bağlamasına
neden oluyor. Bu büyük bir hata
olabilir, özellikle de tüketicilere
gelecekte ne yapmayı planladıkları
sorulduğunda.
Gerçek şu ki tüketicilerin çoğu,
kendilerine bir tercihte bulunma şansı
sunuluncaya kadar ne yapacaklarını
aslında bilmez. İş anketlere geldiğinde
biz genel bir prensibe uyarız.
İnsanlara geçmişte neler yaptıklarını
sorduğunuzda alacağınız cevaplar,
büyük bir ihtimalle doğruya çok yakın
çıkacaktır. Oysa insanlara gelecekte
neler yapacaklarını soramazsınız,
çünkü onlar bunun cevabını
gerçekten bilmiyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?