GÜNDEM
ÖDEME ŞİRKETLERİ TEK ÇATIDA
Finansın en hareketli ve hızlı büyüyen alanı ödeme sistemleri. Bu alan artık bankaların tekelinden de çıkmaya başladı. Türkiye’de de yeni nesil ödeme sistemlerinde giderek daha çok şirketin adını duyuyoruz. İşte şimdi BDDK’dan lisans alan bu şirketler bir çatı altında bir araya gelerek Ödeme ve Elektronik Para Derneği’ni (ÖDED) kurdu.
Biz de dünyada çok hızlı büyüyen bu sektörün Türkiye’de yapacağı çalışmaları ÖDED Başkanı Burhan Eliaçık ile görüştük:
YÜZDE 90’INI KAPSIYORUZ “Ekim ayında kurulduk. Derneğe ödeme veya elektronik para kuruluşu faaliyet izni başvurusunda bulunan veya alan mobil operatörler, mobil ödeme aracı şirketler, ödeme servis sağlayıcılar, uluslararası para transferi şirketleri ve fatura ödeme şirketleri üye olabiliyor. Bugün için sektörün ciro ve kurumsal büyüklük olarak yüzde 90’ını üyelerimizle kapsıyoruz. Turkcell Ödeme Hizmetleri, Western Union, PayPal ve D Ödeme başta olmak üzere 22 üyeye sahibiz. Ocak sonu itibariyle şirketler BDDK’dan lisans aldıkça üye sayımız 30’a çıkacak. Türkiye’de sunulan ödeme ve elektronik para hizmetlerinin gelişmesine liderlik ederek, tüketicinin ve işletmelerin hayatını kolaylaştıracak güvenli, kolay ve yenilikçi hizmetlere ulaşmasını sağlamayı hedefliyoruz.
SEKTÖR VERİLERİNİ AÇIKLAYACAĞIZ Bugün için ödeme sistemlerinde sektörün büyüklüğü tam olarak bilinmiyor. Ama bizim dernek olarak amaçlarımızdan biri de sektörün müşteri sayısı ve büyüklük gibi finansal verilerini yayınlamak olacak. Üç ay içinde ilk raporumuzu yayınlamak istiyoruz. Ayrıca yasal otoriteler ve kamu ile sektör arasında köprü vazifesi göreceğiz. Tek tek şirket olarak gitmek yerine kamu ile dernek olarak iletişime geçmenin daha hızlı ve etkin olacağını düşünüyoruz. İleride ödeme sistemlerine güveni artırmak adına kamuoyunda bilinçlendirme ve tanıtım çalışmaları da yapacağız. Bu şekilde Türkiye’yi ödeme sistemleri alanındaki en gelişmiş ülkelerinden biri haline getirerek, bölgesinde lider bir merkez üssüne ve ödeme sistemleri alanında teknoloji ve bilgi ihraç eden bir ülkeye dönüştürmeyi amaçlıyoruz.”
CEO AJANDA
KOBİ’LERDEN GELEN SİNYALLER
2016’da finans dünyasında
en çok gözlemlediğimiz müşteri segmenti, KOBİ’ler olacak gibi… Son 3 yılda bankaların
radarına giren ve ciddi rekabet sahası haline gelen KOBİ’ler, sigortadan faktoringe
leasinge kadar finansın farklı alanları için de giderek daha çok önem
kazanıyor. Biz de zorlu 2015 sonrası finansın farklı alanlarından deneyimli yöneticilere
yıl sonunda KOBİ’lerden aldıkları sinyalleri ve sektörleri için bu segmentte
2016 büyüme öngörülerini sorduk:
RİSKLERE AÇIKLAR “KOBİ’ler,
piyasadaki olumsuz gelişmeler ve ekonomik krizler karşısında, kısıtlı sermaye
ve pazar kaybı nedeniyle büyük şirketlerden çok daha hızlı ve kolayca ağır
yaralar alabiliyor” diyen Anadolu Sigorta Genel Müdürü MUSA ÜLKEN, bu segmentte çeşitli afetler, beklenmeyen olaylar, hasarlar
ve kazaların da KOBİ’lerin varlıklarını tehdit ettiğini vurguluyor. Ülken, “Bu
nedenle KOBİ’ler için sigorta güvencesi, iç piyasada ve uluslararası piyasada
etkin ve güçlü şekilde yer almalarının temel dayanaklarından biri diye
düşünüyorum. 2015 yılında KOBİ’lerin sigortalılık oranları önceki yıllara göre
artış gösterdi. Kredi kullanmak isteyen KOBİ’ler için sigorta yaptırmak bir
ihtiyaç ile birlikte zorunluluk oldu. Son dönemde artan kredi başvuruları, değişen
riskler ve Anadolu Sigorta’nın KOBİ’lere özel olarak sunduğu en geniş kapsamlı
sektörel paket sigortası gibi ürünler sayesinde 2016 yılında sigortalanma
oranının, geçtiğimiz yıllara göre artacağını düşünüyorum” diye konuşuyor.
PAYLARI ARTACAK Leasing
sektörünün en önemli müşteri segmenti KOBİ’ler, bu segmentte olan her türlü
değişim leasingin de gelişimini direkt olarak etkiliyor. Garanti Leasing Genel
Müdürü ÜNAL GÖKMEN, “Türkiye’deki
KOBİ’lerin bizce en büyük sıkıntısı nakit ihtiyaçlarını uzun vadelerde temin
edememeleri. Leasing işlemleri bu tarz uzun vadeli ihtiyaçlara cevap verdiğinden
KOBİ’ler için ilaç vazifesi görüyor”
diyor. 2015’te sektörde özellikle hukuki düzenlemeler ve vergisel
avantajlardan dolayı sat geri kirala işlemlerinin ön plana çıktığına değinen
Gökmen, 2016 yılına dair öngörülerini de şöyle aktarıyor: “2015’te önceki
yıllara göre KOBİ’lerin adet bazında baktığımızda leasing kullanım oranları
arttı. 2015 yılının seçim süreciyle bitmesiyle ertelenen talebin canlandığını aralık
ayında hissediyoruz. Bu canlanan talebin devam etmesi durumunda, sektörde mevcut
hacimde yüzde 70-75 düzeylerinde olacağını düşündüğümüz KOBİ payının,
sektörümüzün bilinirliği ve yaygınlığının da artmasıyla en az 5 puan daha
artacağını düşünüyoruz. 2016’da özellikle inşaat, imalat, tekstil, plastik
ekipmanları ve metal işleme ürünleri konusunda KOBİ’lerimizin yatırımlarını
artıracağını öngörüyoruz.”
CEO TWEET
MEHMET ŞİMŞEK
“FED beklentiler doğrultusunda faiz artırarak şimdilik
piyasaları rahatlattı gibi…”
NURGÜN EYÜBOĞLU
“Şirketler stratejilerini kontrollerindeki faktörlere
göre oluşturmalı. Kontrolleri dışındaki gelişmeler stratejilerini yok etmesin
diye...”
AFA BORAN
“Petrol
fiyatı, Körfez Arap ülkelerinde sadece hükümetlerin gelirleri için önemli değil
aynı zamanda yabancı yatırımcıların güveni için de önemli”
KEREM ALKİN
“FED,
bugün attığı ölçülü adımla Türkiye’ye yeni bir makro model oluşturması adına,
yapısal reform kurgusu için 6 aylık bir süre kazandırdı.”
GÖSTERGE
Bankacılıkta
ilk 11 ayda toplam kredilerde, kur
etkisinden arındırılmış yıllık artış
YÜZDE 11 oldu. Tüketici kredilerinde ise bu oran YÜZDE 7,9. Mevduat hacmi ise YÜZDE
6,2 arttı.
EN İYİ PROJE
MAĞAZA
SİGORTACILIĞI HIZLI BÜYÜYOR
NN
Grubun Nisan 2013’te yarattığı Türkiye’nin ilk perakende sigorta dağıtım kanalı
Sigorta Cini, büyümesini sürdürüyor. Sigortacılık hizmetini mağazalaştıran
proje, 6 ilde 19 mağazaya ulaştı. Sigorta Cini CEO’su Pieter-Bas Vos,
mağazalarında, AKSigorta, AXA Sigorta, ERGO, Groupama, HDI Sigorta, Mapfre
Genel Sigorta, NN Hayat ve Emeklilik ve Sompo Japan şirketlerinin sigorta
ürünlerini sunduklarını açıklıyor. Sigorta Cini CEO’su Pieter-Bas Vos ile bu
farklı projedeki gelecek adımlarını konuştuk:
10
MAĞAZA DAHA GELİYOR “2014’te 6,6
milyon TL olan prim üretimimizi 2015 yıl sonu itibarıyla ikiden fazla
katlayarak 17,5 milyon TL’ye ulaştırmayı hedefliyoruz. 2016 yılında İstanbul ve
Ankara başta olmak üzere önümüzdeki dönemde Adana, Antalya, Denizli ve Bursa
gibi diğer büyük illerimizde yeni mağazalar açmayı planlıyoruz. 2016 yılında 10
mağaza daha açarak toplamda 25 ile 30 mağaza arasına ulaşmayı hedefliyoruz. Ayrıca Kasım ayı
itibariyle www.sigortacini.com.tr
üzerinden karşılaştırmalı teklif hizmeti vermeye başladık. Trafik sigortası için HDI, Mapfre, Groupama ve Sompo
Japan olmak üzere 4 şirket teklifini alabiliyorsunuz. Bu hizmeti 2016 itibariyle
kasko için de uygulayacağız.
ÖZEL ÜRÜN ÇIKARACAĞIZ Sigorta Cini arabam, evim, sağlığım ve ailem olmak
üzere dört ana kategoride sigorta ürünlerini sunuyor. Kasko ve trafik en çok
satılan ürünler arasında. Aynı zamanda müşterilerimizin de en çok tercih ettiği
ürünler arasında yer alıyor. Bu ürünler haricinde konut, iş yeri ve yangın
sigortaları da satışı yüksek olan diğer ürünlerimizden. Ayrıca çalışmakta
olduğumuz sigorta şirketleriyle bize özel yeni ürünler çıkarmayı planlıyoruz. Sağlık,
BES ve Hayat, Konut ve DASK ile Trafik ve Kasko önem verdiğimiz branşlar
arasında yer alıyor.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?