En etkili trendler

9.02.2017 14:36:270
Paylaş Tweet Paylaş
En etkili trendler
Useful ve Promoqube Kurucu Ortağı ÖZGÜR ALAZ, 2016 yılına dair gerçekleşen ve önümüzdeki yılı etkileyecek trendleri şöyle anlatıyor:
DİJİTAL ALARM “Bu yıl dünyanın en değerli 5 şirketinin 5’i birden teknoloji şirketiydi. Geleneksel olarak listede yer alan perakende devleri, petrol ve enerji şirketleri yerlerini koruyamadı. Bu durum tüm sektörlerde, dijital dönüşüm için alarm gibiydi. Avrupa’nın en büyük bankalarından BBVA’nin CEO’su Francisco Gonzalez’in çok güzel bir sözü var: ‘BBVA önümüzdeki yıllarda bir yazılım şirketine dönüşecek’ diyor. Bu trend her sektör için geçerli. Her şirket, dijital dönüşüm yolculuğunda vites büyütüyor.
PAZAR YERİNE DÖNÜŞÜM Hemen her marka bir ‘pazar yeri’ haline geliyor. Türkiye’nin en büyük ilk 5 e-ticaret sitesinin hepsi bir pazar yeri. Hepsiburada.com da en son bir pazar yerine dönüştü. Borusan Lojistik, bu alanda ETA adında bağımsız kamyon şoförleri için bir pazar yeri kurdu. Unilever, dünyada milyar dolara Dollar Shave Club’ı satın aldı. Otomobil üreticileri, araç paylaşım alanında büyük yatırımlar yapıyor.
HIZLI İNOVASYON Yavaş inovasyon yapanlar yeni dönemde büyük kayıplar yaşıyor. Nokia aslında yeterince hızlı inovasyon yapmadığı için bu duruma gelmişti. Blackberry, Nokia, Twitter gibi teknoloji şirketleri bile bu yarıştan geri kalabiliyorsa diğer sektörlerin inovasyona karşı ne kadar hassas olduğu ortaya çıkıyor.
SANAL GERÇEKLİK BÜYÜYECEK Önümüzdeki 5 yıl, her yıl ‘Bu yıl sanal gerçekliğin (VR) yılı olacak’ diyeceğiz. VR, sanal gerçeklik araçları bildiğimiz her şeyi değiştiriyor. Eğlence sektöründen sosyalleşmeye, seyahate, alışverişe kadar bundan sonraki medya tüketimimiz sanal gerçeklik dünyasında gerçekleşebilir.”

ÖNE ÇIKANLAR
GERİ DÖNÜŞ
Pazarlamacılar için yatırımın geri dönüşünü hesaplamak hala çok önemli ve çözülmesi gereken bir konu. eMarketer raporundaki tahmine göre 2016’da mobil harcamalar 44 milyar doları bulacak. Ancak hala birçok pazarlamacı, mobil kampanyalara yapılan yatırımın geri dönüşünü almakta zorlandığını belirtiyor. Millward Brown Dijital’in yaptığı çalışmada ise pazarlamacıların yüzde 80’i, yatırımın geri dönüşünü net bir şekilde alabilse mobil çalışmalara hız vereceğini belirtiliyor.
DİJİTAL Nielsen’in son yaptığı araştırmalara göre televizyonun izlenme oranları yıldan yıla düşüş gösteriyor. Ayrıca 2013’ten itibaren masa üstü bilgisayarlarda zaman harcama oranı yüzde 12 küçüldü. DPAA Başkanı Barry Frey, “Markanın reklam mesajlarını vermek için video en güçlü kanal. Bu nedenle medya planlamacılar video izleyicisini nasıl en iyi şekilde yakalayabilirim diye araştırıyor. Nielsen’e göre, tüketiciler her gün 4 saatini TV’de değil başka ekranlarda geçiriyor. DPAA’nın araştırmasına göre son 8 yıldır ilk defa araştırmaya katılanların yüzde 61’i dijitale yüzde 50’den daha fazla medya planlaması yaptığını belirtiyor” diyor. 

Geoffrey Hantson / FCB Mutluluk Kreatif Direktörü “Ajanslar, beceri ve karışıklıktan bahsetmeye çok yetenekli ama iş kendilerine gelince sabit kalıyorlar.”
Glen Hilzinger / Leo Burnett Detroit Kreatif Direktörü “Yeni araştırmalar, insanların sanal gerçekliği olan markaları satın aldıklarını ortaya koyuyor.”
Yaşar Akbaş / Happy People Project Kurucu Ortağı ve Başkanı “Kristal’de kategori sayısı çok fazla. Kristal enflasyonu var ve ödülün değerini düşürüyor.”
Ali Atıf Bir / Bahçeşehir Üniversitesi Reklamcılık Bölüm Başkanı “Bir reklamın beğenilmesi onu beğenilen reklam yapar ama doğru ve etkili reklam yapmaz.”

Yeni tüketim alışkanlıkları neler olacak?
Yeni nesil araştırma ajansı olan InSites Consulting’de yeni nesil uzmanı olan JOERI VAN DER BERGH ile Brand Week İstanbul etkinliği için biraraya geldik. Milenyum ve Z jenerasyonlarının yeni tüketim alışkanlıkları hakkında konuştuk. Reklam sektörünün en önemli konularından bir haline gelen jenerasyonları ve yeni tüketim alışkanlıklarını Bergh, şöyle özetliyor:
1 On the Mount trendi, bu jenerasyon için kritik bir önem taşıyacak. Bu da şu anlama geliyor: Kişiler her şeyi burada ve şimdi istiyor. Yemek servisinden tutun da alışveriş yapmaya kadar bu durum böyle.
2 Bir başka trend, dijital ve fiziksel satışın kombinasyonu. Dijital araçlar, uygulamalar, e-ticaret, mobil ticaret, hatta konuşmalı ticaret mesaj servisleriyle yapılan alışverişlerin yanı sıra tüketiciler fiziksel bağ da kurmak istiyor. Yani mağazalar genç insanların buluşma, biraraya gelme yerleri haline geldi. Birbirlerini tanıdıktan hayat tarzlarından ilham aldıktan sonra beğendikleri ürünleri online satın almayı talep ediyorlar.
3 Hiper kişiselleştirilmiş ürünler bir başka önemli trend olarak karşımıza çıkacak. Online alım yapılırken kişisel değişiklikler de yapılabilecek.
4 “One for one” iş modeli önemli hale gelecek. Mesela buna Toms ayakkabılarını örnek gösterebiliriz. Siz bir çift ayakkabı alıyorsunuz ama aynı anda bir çift ayakkabı da muhtaç bir başkasına hediye ediliyor.
5 Son trend ise “kusurluluk”. Gençler ürünleri mükemmel, fotoşoplu, görmek istemiyor. Kendi hayat tarzlarından birer parça olabilen ürünlere yöneliyorlar. Kusurları olan ya da mükemmel olmayan ürünler tercih ediliyor. Bu yüzden ürünlerin üretim süreci de değişmeye başlıyor. Mesela eşit bir biçimde kesilmiş bir sandviç yerine parçalanmış olanı istiyorlar.

DİKKATİMİ NE ÇEKTİ?
YETENEK

LinkedIn’in 4A ile gerçekleştirdiği çalışmaya göre, reklamcılık sektörü yetenek kaybediyor. 2015’te sektörün global yetenek kaybı yüzde 25’e ulaştı ve bu oranın çoğunun, strateji departmanından kaybedildiği belirlendi. LinkedIn’in ajans ve kanal geliştirme direktörü Jann Schwars şunları belirtiyor: “Araştırmada ücretin yanı sıra mücadele gerektirmeyen promosyonların da yetenek kaybına neden olduğu görülüyor. Ajansların motivasyonu artırıcı faktörleri gözden kaçırmamaları gerekiyor.”
DOĞAL REKLAMLAR
Yahoo’nun reklam gelirlerinin yüzde 42’si doğal reklamlardan geliyor. Yahoo’nun başkan yardımcısı Jeff Bonforte, şöyle konuşuyor: “Bu tarz reklamların geleceği iyi ancak markaların müşteriye ulaşma konusunda doğru davranması gerekiyor. Müşterilerin alışkanlıklarını öğrenip gerçekten kim olduklarını araştırıyoruz. Markalar daha az görüldükçe müşteriler daha fazla bilgi paylaşmak istiyor. Biz reklamları kişilere yapıyoruz gruplara değil.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Dominos'un teknoloji farkı

10 NİSAN, 2019

Golin'in ajandası

4 ŞUBAT, 2019

OMNICHANNEL ETKİSİ

17 OCAK, 2019

Reklam bireysel oldu

5 ARALIK, 2018

Hero yok Shero var

5 EYLÜL, 2018

Türkiye'de bir ilk

14 MART, 2018

Daha hızlı olmak gerek

20 EKİM, 2017

Yeniden doğuş

19 EKİM, 2017

Yorum Yaz