Son zamanlarda büyük reklamverenler “mutluluk” temasına odaklanmış durumda. Bu durum bir tesadüf mü, trend mi yoksa uzun vadeli strateji mi? Sorunun cevabını FCB Artgrup’un eş başkanı Özgür Sağlam’dan aldık:
YAYGIN DUYGU “Sürekli mutluluğun
kullanılması tesadüf değil, Ipsos Türkiye’yi Anlama Klavuzu’nda ‘En Güçlü 5
Tutum’ sırasıyla inançlı olmak, çevre duyarlılığı, geçmişe özlem, küçük lüksler
/küçük mutluluklar aramak ve evde yaşam oluşturuyor. ‘Küçük lüksler, küçük
mutluluklar’ diye adlandırdığımız dördüncü sıradaki eğilimin yaygınlık oranı
yüzde 70. Bir anlamda, reklam sloganı olarak topluma giden bu mesaj giderek
içselleştirilmiş durumda.”
DUYGUSAL BAĞ ŞART Sağlam, Gallup’un
yaptığı küresel mutluluk ölçümünde Türkiye’nin sonlarda yer aldığını, bunun da
reklamcılar açısından ipucu olduğunu belirtiyor. Günümüz tüketicisinin giderek zorlaşan
yaşam koşullarına, yoğun is¸ yaşamının stresine ve dünyada yaşanan
ekonomik krizlere dikkat çeken Sağlam, bunların bireylerin mutluluk seviyesini aşağıya çektiğine
dikkat çekiyor. Sağlam, “Ürünler ve hizmetler arasındaki farkın azalması, farklılaşmanın kolayca
taklit edilebilmesi gibi koşullar, markaların müşterileriyle etkileşim içerisine
girmesine ve duygusal bağˆ kurmasına neden oluyor” diyor.
ÖNCE GIDA KEŞFETTİ Önceleri daha çok
gıda sektöründe faaliyet gösteren markalar tarafından kullanılan mutluluk
pazarlamasına, günümüzde pek çok farklı alanda rastlamak mümkün. Sağlam, “Dünya
ekonomisinde krizler yaşanmaya, is¸ stresi artmaya ve mutluluk ihtiyacı daha
fazla hissedilmeye devam ettiği sürece, insanların mutluluğa ulaşma arzusu
ve isteği bitmedikçe önümüzdeki dönemlerde markalar iletişim
stratejilerinde mutluluk temasına daha çok yer ayıracaklar” diyor.
YENİ
CEO’NUN HEDEFLERİ
Mindshare
Türkiye’nin yeni CEO’su Bülent Yar oldu. Sektörün deneyimli ismi Yar’a hem yeni
CEO olarak odağındaki konularını hem de sektör gelişmelerini sorduk. Yar, “Mecralara
yapılan yatırım oranlarında 2015’e göre radikal farklılıklar görülmeyecek.
2016’da, yine birbiriyle iç içe geçmiş mecra örgülerine sahip kampanyaların
sayısının arttığını göreceğiz. TV, dijital ve özellikle de mobille ortak
kurgulanmış işler ön plana çıkmaya devam edecek” diyor.
İşte Bülent Yar’ın gündem
maddeleri:
Zorlu geçen 2015 yılının ardından bu yılın da, jeopolitik gerilimlerden kaynaklanan ekonomik sıkıntıların devam edeceği bir yıl olacağını düşünüyorum.
2.
Reklam pazarımız
ise ekonominin büyümesine paralel olarak büyümeye devam edecek, ancak büyümenin
dijital dışında diğer mecralarda farklılık göstermeyeceğini tahmin ediyorum.
3.
Böyle bir
ortamda öncelikle portföyümüzde bulunan müşterilerimizin iş hedeflerine ve iş
kârlılığına ulaşmalarına yardımcı olmak, rekabete karşı korumak ve değişen
ekosistemine yönelik çözüm üretebilen iş ortağı olma konumumuzu korumak
istiyoruz.
4.
Öncelikli olarak
tabii ki var olan müşterilerimizi korumayı, ama aynı zamanda portföyümüzde
müşterisi olmayan sektörlerde yeni müşteri kazanmayı planlıyoruz.
DOĞAL REKLAM YÜKSELİŞİ SÜRDÜRECEK
Native
advertising (Doğal reklam) trendi, tüm dünyada sosyal medya araçlarının
artışıyla ortaya çıkmış yeni bir olgu. Bu yeni olgunun yansımalarını ve nasıl
kullanıldığını Bera Medya Grubu CEO’su Alper Afşin Özdemir’e sorduk:
NASIL DOĞDU? “Kullanıcı neredeyse
reklam da orada olmak zorunda. ‘Native ad’ dediğimiz doğal reklamların
yaygınlaşmasının kaynağında kullanıcı ve mecralardaki değişim yatıyor. Dijital
pazarlama alanında son yıllara damgasını vuran cümleyi artık hepimiz biliyoruz:
‘İçerik kraldır.’ İçeriğin gücü hiç durmadan artarken, ‘interruption’a (araya
girene) dayalı reklam modellerinin de sonunun gelmeye başladığını görüyoruz.
Televizyon mecrasındaki ürün yerleştirme çalışmalarının yaygınlaşması da benzer
bir değişimin sonucu aslında.”
GERİ DÖNÜŞÜ YÜKSEK Özdemir, hedef
kitlenin tüketmek istediği içeriği hazırlayıp reklamları da o içeriğe yedirmek
durumunda olduklarını belirtiyor. Bu şekilde “doğal olarak” tüketilen
reklamların geri dönüşlerinin diğerlerine oranla çok daha yüksek olduğunun
altını çiziyor. Özdemir, “Kullanıcıların içeriği paylaşması, marka adına içeriği
çevresine ulaştırması ‘native ad’i dijital bir WOM (ağızdan ağza pazarlama)
aracına dönüştürüyor” diyor.
YAYGINLIĞI ARTACAK Özdemir, içerik
pazarlamasının bir sonucu olarak çıkan bu trendin, mecra sayısının artmasıyla kesinlikle
daha da yaygınlaşacağını düşünüyor. Doğal reklamı kaliteli içeriklerin
yayınlanması ve hedef kitleye ulaşması için kullanılan bir dağıtım modeli olarak
değerlendiren Özdemir, “Birçok yayıncının bu alana yatırım yaptığını biliyoruz.
Bu reklamın iyi örneklerini ülkemizde görmeye devam edeceğiz gibi görünüyor”
diyor.
ÖNE ÇIKANLAR
1.
HEDEF KİTLE Saatchi&Saatchi’nin
stratejik bilgi direktörü Mary Mills, annelere yapılan pazarlama iletişiminin
yanlış olduğunu düşünüyor. Saatchi&Saatchi’nin 8 bin anne üzerine yaptığı
global araştırmasında, annelerin yüzde 51’i pazarlama şirketlerinin onları
anlamadığını düşünüyor. Mary Mills, “Anneler çok önemli hedef kitlesi. Annelere
yönelik yapılan pazarlama iletişimini çoğu şirket yanlış yapıyor. En
başarılıları P&G ve Unilever. Reklamcıların çoğu annelere yönelik pazarlama
yaparken, modern anneyi anlamıyor. Yanlış yapılan reklamcılık markalara zarar
veriyor. Bugün annenin ne olduğunu, ne yaptığını iyice anlamak gerekiyor ve ona
göre pazarlama stratejisi oluşturulmalı” diyor.
2.TREND Business Insider’ın CEO’su Henry Blodget, medyanın geleceğine ilişkin öngörülerde bulundu. Blodget, bu trendleri şöyle anlatıyor: “Dijital medya tüketimi büyüyecek. Tüm medya araçları iç içe geçecek. Video, müzik ve dijital baskı tırmanışa geçecek. Doğal dijital reklamcılık markalar için vazgeçilmez olacak. TV’ler, gazetelerin yaşadığını yaşayacak ve düşüşe geçecek. Tüketiciler, güç ve varlık konularına daha fazla odaklanacak. Bir sonraki büyük platformalar akıllı saat, akıllı araba ya da sanal gerçeklik olmayacak.”
DİKKATİMİ NE ÇEKTİ?
1.DİKEY VİDEO Kramp’ın
başkanı Ahmet Akın özellikle şu konulara dikkat çekiyor: “Sinema ve TV ekranlarının
geleneksel olarak yatay olması nedeniyle yakın döneme kadar tüm videolar yatay formatta çekiliyordu. Mobilin
yükselişi, dikey olarak kullandığımız cep telefonlarını format belirleyici
konumuna getirdi. Yatay videodan dikey videoya geçiş başladı. Snapchat bu
konuda önde giden platformlardan birisi. Periscope gibi canlı yayın
uygulamaları da kitlelere dikey videoyu sevdirmeye başladı. Las Vegas’ta
yapılan Consumer Electronics Show’da (CES) bazı TV monitörlerinin çevrilip
dikey olarak kullanılması, bu
trendin mobil içerik tüketimiyle sınırlı kalmayacağını gösteriyor.”
2.MECRA JWT Türkiye CEO&COO’su Tuğbay Bilbay’ın dikkatini çeken konular şöyle: “Canlı yayında yeni boyuta geçtik, hepimiz birer yayıncı olduk. Bu trendi bu yıl da çok daha fazla markalı ve derin olarak yaşayacağız. Dünyanın uzaktan kumandası olan mobil, hayatımızı değiştirmeye başladı. Dönüşü yok. Mobil artık 1 numaralı mecra.”
1.
Jason Musante/Havas Yönetici Direktörü
“Sektörde belki ilk defa gelecek, geçmişi anlayanlar tarafından
algılanmayacak.”
2.
Anselmo Ramos/DAVID Kurucusu
“Biz hayal işindeyiz. Ancak hayal için bile olsa odayı terk etmeyin.”
3.
Haluk Sicimoğlu/ Alice BBDO Strateji Direktörü
“Konkur
süper geçtiyse şüphelen, kötü geçtiyse kabullen, tepkisiz geçtiyse dua et.”
4.
Alemşah Öztürk/4129Grey CEO’su
“Balparmak’ın ‘Katla Bal’ fikri kime ait yaw, çok iyi!”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?