2014’TE NE OLDU?
MOBİL YAYGINLAŞTI Manajans/Thompson CEO ve COO’su Tuğbay Bilbay, uzun süredir sundukları hizmetlere mobil hizmetleri de eklemeleriyle artık daha çok sayıda işlerinin onaylandığını söylüyor. “Büyük markalarımız mobile yatırımlarını artırdı. Biz de buradaki bilgi ve yeteneğimizi sürekli yenileyerek yarına hazır olmaya çalışıyoruz” diye konuşuyor.
STRATEJİK BAKIŞ Senbir Marka Danışmanlığı’nın kurucularından Hakan Senbir yılın en önemli gelişmesinin markaların sosyal medya stratejilerini çok daha farklı bir bakış açısıyla yönetmeye başlaması olduğunu dile getiriyor. 2014 öncesinde nispeten daha eğlenceli bir platform olarak algılayıp oldukça konformist bir bakış açısıyla ele aldıkları sosyal medyanın, 2014 içinde çok daha ciddi ve stratejik bir bakış açısıyla yönetilmesi gereken bir yer olduğunu gördüklerini söylüyor.
E-TİCARETİN ATILIMI Kramp reklam ajansının kurucularından Ahmet Akın ise 2014’te e-ticaret markalarının reklama ağırlık vermelerinin yılın en dikkat çekici gelişmesi olduğunu düşünüyor. “2014, .com markalarının geleneksel medyayı zorlamak yerine canlandırdığı bir yıl oldu. Reklam kuşağında birbirine yakın dönemlerde Çiçekesepeti.com, Arabam.com, Sahibinden.com, Bilio.com, Ofix.com gibi birçok markanın reklam filmlerini görmek, önceki yıllarda alışık olmadığımız bir durumdu” diye konuşuyor.
MOBİL REKLAMIN GÜCÜ
SOSYAL MECRADA SATIN ALMA Reklam sektörünün uzun zamandır önemli bir dönüşüm yaşadığı konuşuluyor. Son olarak INC, bu dönüşümü ana hatlarıyla ortaya koydu. Bu dönüşüm kapsamında yaşananlar aslında sektörün geleceği konusunda da net bir fotoğraf ortaya koyuyor. INC’nin 2015’in reklam trendleri başlığıyla ortaya koyduğu çalışmaya göre bu yıl dijital medyada reklam satın alma programlanacak. Sosyal mecradan alan satın alma, artık kontratlarla garanti altına alınacak. Bu da gelecekteki online reklamcılığının potansiyelini artıracak. Markalar, yaptıkları yatırımın geri dönüşünü daha net şekilde görebilecek.
İNTERAKTİF SİSTEM KURULACAK Video reklamları 2014’te çok iyi performans gösterdi ama INC’nin çalışmasına göre 2015’te mobil araçlarla video reklamları daha uyumlu hale gelecek. INC yetkilileri web trafiğinin 3’te 1’inin akıllı telefon ve tabletlerden geldiğini hatırlatıyor. “Kişiler bilgisayardan gördüğü video reklamına cep telefonunda gördüğünde daha farklı tepki verebiliyor. Mobil reklamları satın almaya daha çok yönlendirebiliyor” diye konuşuyorlar. Yine çalışmaya göre bu yıl sosyal medya reklamcılığında daha interaktif bir sistem kurulacak. İnternet kullanıcılarının ilgisini daha çok çekmek için kişiye özel reklamların ayısında artış yaşanacak.
DUYGUSAL BAĞ KURMA ARAYIŞI
BÜYÜK DÖNÜŞÜM Son dönemin en dikkat çeken reklam kampanyalarından biri Lowe&Partners imzalı Tüpraş kampanyası. Halka arz filmleri dışında bugüne kadar konuşmayan ve faaliyet alanı geniş kitlelerce bilinmeyen Tüpraş’ı, böyle bir kampanya için harekete geçiren yakın zamanda hayata geçirdiği Fuel Oil Dönüşüm Tesisi. Fuel Oil Dönüşüm Tesisi’nin toplam 3 milyar dolarlık yatırım bedeliyle Türkiye’nin tek seferde en büyük sanayi yatırımı olduğunun altını çizen Lowe İstanbul Ajans Başkan Yardımcısı Şerife Kırımlı, bu yatırımla cari açığın azalması yolunda ekonomiye yılda 1 milyar dolar katkı yapılacağını söylüyor.
ULUSAL ÖNEM Bu nedenle reklam kampanyasında da Tüpraş’ın ulusal anlamda çok kritik öneme sahip bir kuruluş olduğunun altını çizmeye çalıştıklarını ifade ediyor. “Tüpraş, bu ülkenin enerji ihtiyacını karşılamak için fedakarlıktan kaçınmadan bütün gücüyle çalışan büyük bir güç. Bu nedenle öncelikle Tüpraş’ın Türkiye için önemini anlatmayı hedefledik” diyor. İmaj çalışması olarak kurgulanan 64 saniyelik reklam filmiyle markanın Türk halkıyla duygusal bağ kurması amaçlanıyor. Televizyon, sinema, basın ve internet mecralarının kullanıldığı kampanya, ocak ayı boyunca Tüpraş’ın iletişimini güçlendirmek için yayında olacak.
ÖNE ÇIKANLAR
GEÇEN YIL Karpat Kreatif Direktörü Karpat Polat, 2014’ün kendisi için çok önemli olduğunu belirtiyor. Son olarak DDB&Co. İstanbul’da ajans başkanlığı ve kreatif direktörlük görevini yürüten ve DDB Worldwide’ın küresel yönetimine kadar yükselerek DDB Global Creative Council üyesi seçilen Karpat Polat, ortağı olduğu DDB İstanbul grubuyla iştiraklerinde sahip olduğu hisselerini 2014 Temmuz ayında satıp kendi ajansımı kurmuştu. Bu nedenle 2014’ün kendisi için çok önemli olduğunu belirtiyor ve devam ediyor: “İlk işimiz 127 yıllık Coca-Cola’ya Türkiye’de ismini Türkçe yazmasını önerdiğimiz kampanya oldu.”
YILBAŞI İş Bankası, Cem Yılmaz’ın rol aldığı başarılı reklam dizisini yeni yıl filmiyle devam ettiriyor. Filmde, İş Bankası çalışanı Bahri Bey’le reklam filmi çekimleri sırasında başlayan dostluğunu ilerlettiği anlaşılan Servet’in, yılbaşına onunla tombala oynayarak girdiği görülüyor. Kasanın hep kazanması kumar oyunlarının değişmez bir kuralı olsa da filmde talih, bankanın çalışanının değil, müşterisinin yanında oluyor.
BU AY İLGİNİZİ NE ÇEKTİ?
NEW YORK FESTİVALİ Leo Burnett İstanbul Kreatif Direktörü Emrah Akay, New York Festivali Uluslararası Reklam Ödülü büyük Jürisinde. Haberi Twitter hesabından duyuran reklamcı, katılımı kesinleşen jüri üyeleri arasında şimdilik Türkiye’den davet edilen ilk isim. Emrah Akay’ın konu hakkındaki görüşleri ise şu yönde: “Benim adıma heyecan verici, zira sektördeki ilk ödülümü 1997 yılında Demirbank için yazdığım bir filmle New York Festivali’nden almıştım. Ayrıca dünyanın her yerinden sektörün en yeni kreatif işlerini Cannes öncesi görmek ve değerlendirmek de ayrı bir keyif olacak. Son iki yıldır Leo Burnett İstanbul olarak dünya çapında sesimizi iyi duyurduk. Sanıyorum bu jüri daveti de onun bir yansıması.”
REKLAMA TEPKİ Wanda Digital’in 5 Aralık Kadın Hakları Bildirgesi Günü vesilesiyle resmi Twitter hesabı üzerinden paylaştığı görsel, sosyal medyada tartışma konusu oldu. #NefesAlsınYeter ve #5Aralık etiketleriyle paylaşılan ve büyük tepki çeken görselde, kanlar içinde yarı çıplak bir kadın resmediliyor ve 2014’ün ilk 11 ayı içinde gerçekleşen kadına yönelik şiddet vakalarına ait istatistik paylaşılıyordu.
Ajans, gelen tepkiler üzerine tweet’i kaldırdı.
1. Uğurcan Ataoğlu/Alametifarika Ajans Başkanı ve Kreatif Direktörü
“kahraman ‘bilerek’ olup biteni düşünmez, başkalarının varlığını kabul etmez ve bu metotla özgür kalır.” @VolkanYucel / kahramanın yolculuğu
2. Aytül Özkan/Ogilvy Türkiye Başkanı
“Devekuşu uçmaya gelince ayağını, yük taşımaya gelince kanadını gösterirmiş.”
3. Carlo Cavallone/72andSunny Amsterdam Kreatif Direktörü
“Az önce haftanın en iyi reklamı olarak Samsung’a oy verdim.
“Her zaman hayal etmezseniz imkansızı nasıl imkanlı hale getirebilirsiniz ki…”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?