"Bu kadarını hayal etmemiştik"

Türkiye’nin son 10 yılda en hızlı büyüyen gruplarından Keskinoğlu’nun bu büyüme başarısını şirketin yönetim kurulu başkanı Fevzi Keskinoğlu’yla konuştuk.

27.10.2014 22:04:380
Paylaş Tweet Paylaş
"Bu kadarını hayal etmemiştik"
Keskinoğlu, son 10 yılda yüzde 1.000 büyüdü. 892 milyon TL cirosuyla Türkiye’nin devler ligine girdi. Bu başarının mimarı Fevzi Keskinoğlu, 2013’te 1 milyar TL ciro eşiğini aşacaklarını söylüyor.

“Hayallerimiz büyüktü ama çocuklarımızın da bize katılmasıyla hayallerimiz Türkiye sınırlarını aşıp dünyaya ulaştı. Şirketi kurarken sanırım bu kadarını hayal etmemiştik” diye konuşuyor. 

Şirketin yeni sektörlere girerek daha entegre bir yapıya kavuşmasını da büyümede önemli bir adım olarak değerlendiriyor. 1994’te şirketin viol işine girmesiyle bu alandaki fabrikanın ciroyu artırdığına da dikkat çekiyor.

“Yine de yumurta üretimi ve yumurta tavukçuluğu benim ilk göz bebeğim ve ilk heyecanım” diye konuşuyor.  Türkiye’nin son 10 yılda en hızlı büyüyen gruplarından Keskinoğlu’nun bu büyüme başarısını şirketin yönetim kurulu başkanı Fevzi Keskinoğlu’yla konuştuk:

10 YILDA YÜZDE 1.000 BÜYÜME
Biz son 10 yılda yüzde 1.000’in üzerinde bir büyüme gerçekleştirdik. Aslında 1963’ten beri büyüme içindeydik ama hep sağlam, emin ve biraz da yavaş adımlar atıyorduk. 2000’li yıllarda babamızla kurduğumuz şirkete çocuklarımız da katıldı. Onlar dünyayı ve teknolojiyi, yenilikleri bizden daha fazla takip ediyor.

Her biri Türkiye’de eğitimini tamamladıktan sonra yurtdışına da gitti. Onların şirkete katılmasıyla bir hareketlenme ve dinamizm oldu. Bunun yanı sıra 1997’ye kadar biz yumurta tavukçuluğu yapıyorduk, ama bu tarihte et tavukçuluğuna da başlama kararı aldık. Artık 35 yıllık deneyimle bu işi çok iyi öğrenmiştik, Türkiye’de böyle bir ihtiyaç vardı.

Çocukların da işe başlamasıyla sektöre ilkleri sunmaya başladık, yumurtayı ambalaja koyduk, özellikli diye adlandırdığımız Omega 3’lü, selenyumlu yumurtalar ürettik. Civcivden yeme, damızlıktan dağıtım ağına, yumurta kabından yem üretimine varana kadar tam entegre bir şirket olduk. Bundan sonra da yatırımlar ve büyüme ardı ardına geldi.

GÜVEN EN BÜYÜK SERMAYE
Hayallerimiz büyüktü ama çocuklarımızın da bize katılmasıyla hayallerimiz, Türkiye sınırlarını aşıp dünyaya ulaştı. Şirketi kurarken sanırım bu kadarını hayal etmemiştik.  
Keskinoğlu her zaman kaliteyi gözeten bir şirket oldu, tüketicisini düşündü. Amacımız hep daha iyisini yapmaktı.

Babamız bize şirketimizle birlikte birçok değerli ilkeyi de miras bıraktı. Üç tanesini örnek vermek isterim: “Bir işi önce kafanla yap, sonra elinle yap”, “Her zaman en iyisini yapın en pahalıya satın. Herkes, pahalı desin ama hiç kimse Keskinoğlu’nun malı kötü demesin”, “Çocuklarınıza yedirmediğiniz bir ürünü asla müşterilerinize yedirmeyin”. 

Bizim sırrımız aslında bu. Erdemlerimize ve köklerimize bağlı kalırken yenilikleri de hayata geçirmek. Üçüncü kuşak da aynı anlayışla iş yapıyor. Dünyadaki teknolojiyi Türkiye’ye ilk getiren oluyoruz ama birçok teknolojiyi Türk tüketicisine uyumlu hale getirmek için de uğraşıyoruz.

Tüketicilerimize karşı açık ve şeffaf bir üretim süreci izliyoruz. Tesislerimiz her an denetime açık. Tüketicilerimiz Keskinoğlu markasıyla aldığı yumurta ve piliç eti ürünlerine ait her türlü bilgiyi takip edebiliyor. Tüm bunlar da güveni yanında getiriyor. Bu da bizim en büyük sermayemiz.

BÜYÜMEDE İTİCİ GÜÇLER
Bu yıl 50’nci yılımızı kutluyoruz. Bu süre zarfında pazarda hep ilklere imza attık. Bunun yanında birçok teknolojiyi de Türkiye’ye ilk getiren firmayız. Piliç etinde tüm Avrupa’nın kullandığı hava soğutma sistemini ilk biz kullandık. Bu sistemle piliçlerin raf ömrü 11 güne uzadı.

Ayrıca soğutulan piliçlerin içlerindeki su oranı sıfırlandı, tüketicimize su içermeyen piliçler sunduk. Son olarak dondurulmuş ürünlerimizin besin değerini korumak ve tüketicilerimize daha sağlıklı ürünler sunmak için yine dünyada kullanılan en son teknoloji için 2012 sonunda 20 milyon TL yatırım yaptık.

Önceden 12 saatte şoklanan ürünler şimdi 6 saatte şoklanıyor. Böylece, hem besin değeri daha yüksek derecede korunuyor hem de ürünün raf ömrü daha uzun oluyor.

ENTEGRE ÜRETİME GEÇİŞ
Biz Keskinoğlu olarak işe ilk yumurta üretimiyle başladık. O yıllarda yumurtaların konduğu kap olan viol üretimi Türkiye’de çok sınırlı düzeydeydi. Biz de viol tedarikinde zorlandığımızdan dolayı kendi ihtiyacımızı karşılayabilmek için viol fabrikası kurduk.

Bu fabrikanın kurulmasıyla ciroda da önemli artışlara imza attık. Bunu diğer ihtiyaç duyduğumuz tesislerimizin açılışı takip etti. Tam entegre bir yapıya geçmemizin aslında iki önemli nedeni var:

Birincisi, gıda güvenlik zincirini korumak ve üretimin her aşamasından emin olarak yüzde 100 Keskinoğlu kalitesini tüketicimize sunmak. Diğeri ise tüm ihtiyaçlarımızı aynı çatı altında toplayarak hem süreç hem de maliyet yönetiminde en verimli sonuçla büyüme odaklı ilerleyebilmek.

Zeytinyağı sektörü ise tavukçuluktan çok farklı bir sektör, bizim için hala yeni. 2006’da adım attık bu sektöre, ama pazardaki payımız y��zde 7’yi buldu.

Aslında zeytinyağı üretimine, babam rahmetli İsmail Keskinoğlu’nun anısını yaşatmak amacıyla onun Yunanistan’da doğup büyüdüğü köy olan Ravika’nın ismi ile 2005 yılında butik olarak başladık. Başlarda hediye ettiğimiz ürüne talep artınca, bu alanda da profesyonel olarak seri üretime geçme kararı aldık.

TAVUKÇULUĞA SOYADIMIZI VERDİK
Yumurta üretimi, yumurta tavukçuluğu bizim ilk göz bebeğimiz, ilk heyecanımız. İlk 750 civcivin çıktığı günü bugün gibi hatırlıyorum. Bu sektöre girmeden önce babamla birlikte devletin üretim çiftliklerini gezip araştırmalar yapmış ve birkaç deneme sonrasında üretimde başarılı olmuştuk. İlk ahşap kafesimizi kendi elimizle yaptık.

Ama biz, yaptığımız her işe gönülden bağlıyız, çünkü baktığınız zaman sektörümüzde bu işe soyadını veren tek marka biziz. Tavukçuluğa soyadımızı verdik biz, çocukluktan itibaren de bu tesisle birlikte büyüdüm ben. Benim için bu tesisteki her bir parça, ayrı bir gurur ve heyecan kaynağı.

Biz sürdürülebilir büyüme için de ayrı çaba sarf ediyoruz. Her şeyden önce çok planlı hareket ediyoruz ve yatırımlarımızı kademeli artırıyoruz. Uzun vadeli stratejik planlar uyguluyoruz, çalışanlarımız bizim en büyük değerimiz, bunun kıymetini biliyoruz.

Sektörümüzün gelişimi için aktif görevler yürütüyoruz ve sadece iç pazarda değil tam 75 ülkede Türkiye’yi temsil ediyoruz. Dolayısıyla hem ihracat hem de iç pazarda kendimize kemikleşmiş paylar yarattık ve bu payları öncelikle koruyoruz. İşinizi doğru yaptığınızda artan talep büyümeyi de beraberinde getiriyor.

GELECEK VE KESKİNOĞLU
Keskinoğlu olarak 2012 yılını 891 milyon TL ciro ile kapattık. 2013’te ise bu rakamı 1 milyar TL’ye yükseltmeyi hedefliyoruz.  2012 yılında 88 milyon dolar olan ihracatımızı da 2013 yılı sonunda yüzde 30 artırarak 115 milyon dolara çıkaracağız. Keskinoğlu’nu global bir marka haline getirmek için çalışmalarımıza aralıksız devam ediyoruz.

Ülkemizin 100’üncü yılı olan 2023’te Keskinoğlu olarak gerçekleştirdiğimiz toplam ihracat rakamını 300 milyon dolara yükseltmeyi hedefliyoruz. Şu anda 75 ülkeye ihracat yapıyoruz; Singapur, Malezya ve Ukrayna’nın en büyük yabancı markasıyız. Gelecekte Keskinoğlu denince tüm dünyada tanınan ve bilinen bir marka olmak hedeflerimiz arasında.

BÜYÜMEDE KİLOMETRE TAŞLARI
1963 yılında babam merhum İsmail Keskinoğlu tarafından 1 Denizli horozu ve 2 tavuk ile minyatür bir tavuk çiftliğiyle ticaret hayatımıza başladık. 1970 yılına geldiğimizde yer tavukçuluğundan kafes tavukçuluğuna geçme kararı aldık ve bu karar yumurtacılık alanında büyümemizde attığımız önemli bir adım oldu.

2000 yılında ise el değmeden yumurta üretimi yapılan 10 katlı tam otomatik kümesleri devreye almamızla birlikte, yumurta alanındaki payımızı artırdık. Geçtiğimiz yıl bu alanda yaptığımız kapasite artışları sonucunda bu yıl sonu itibarıyla günlük 4 milyon adet yumurta üretim kapasitesine ulaşmayı hedefliyoruz.

Bizim özellikle son 20 yıldır istikrarlı bir büyüme performansımız var. Şirketinizi geliştirmenin sonu yoktur ama sanırım 20 yıldır önemli eşikleri geçtiğimizi söyleyebilirim.  Şu anda piliç etinde pazar payımız yüzde 12, zeytinyağında ise yüzde 7 seviyelerinde. Perakende yumurta pazarında ise yüzde 72’lik pay ile sektörün lideriyiz. Bu konumu 10 -15 yıldır koruyoruz.    
HESAPLI RİSK ALIRIZ

50 yıllık ticari yaşamımızda riskler aldık ama biz bir yatırım yapmadan önce çok fazla analiz yaparız. O yatırımdan verim alabilmek için de tüm fırsatları değerlendiririz, çabuk pes etmeyiz. Daha hesaplı riskler alıyoruz diyebiliriz belki ama riski azaltmak için çok çalışırız.

Biz de bayramlarda bile soyadı Keskinoğlu olan aileden biri mutlaka tesislerde üretimin başında kalır. Biz bugüne kadar ağırlıklı olarak kendi finansmanımızla yatırımlarımızı genişlettik, 2 kez tahvil ihraç ettik. Dönem dönem sınırlı da olsa uzun vadeli banka kredisi ve yatırıma göre teşviklerden de yararlanabiliyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz