 
					
 
													 
													 
													 
													 
													 
														 
														 
														 
														 
														Diageo Türkiye Genel Müdürü Bahar Uçanlar, 2030 yılına kadar globalleşme, premium’laşma ve etkileşim olmak üzere üç alanda stratejik gelişme öngörüyor. “Bu stratejik öncelikler doğrultusunda verimliliğimizi artırmak için daha dijital, daha çevik ve daha global düşünen bir yapı kurmaya çalışıyoruz” diyen Uçanlar, ekliyor: “Beş yılda 2 kat büyüyeceğiz.”
2024’ü 2,2 milyar dolarlık ciroyla kapatan Çalık Enerji, dünyada doğal gazla çalışan santrallerde dördüncü sıraya yükseldi. CEO Prof. Dr. Temel Kotil, “2035’te dünyada birinci sıraya çıkacağız. Ciroyu da 10 yılda 10 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz” diyerek önemli bir iddia ortaya koyuyor. Küresel elektrik talebindeki patlamanın, büyümelerini katlayarak sürdüreceğini vurguluyor.
Üç yıl önce kamyon ve otomobil operasyonlarını ayıran Mercedes-Benz, bu adımla otomotivdeki büyük dönüşüme erken yanıt verdi. Türkiye’de bu yeni yapının liderliğini Mercedes-Benz Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Şükrü Bedikhan üstlendi.
2025’in ilk yarısı, pek çok sektör için beklentilerin gerisinde kaldı. Capital’in 28 sektör özelinde yaptığı analize göre turizmden tekstile, perakendeden sanayiye kadar 18 alanda hedeflenen rakamlar tutmadı. 6 sektörde ise hedefler neredeyse tuttu, sadece 4 sektör hedeflerini gerçekleştirdi.
Yatılı okul yıllarında şekillenen okuma alışkanlığı, Perrigo Türkiye Genel Müdürü Kaya Kurşun’un hayatında zamanla düşünsel bir yolculuğa dönüştü. Kurşun, kitapları yalnızca bilgi kaynağı değil empati kurma, sorgulama ve karar anlarında yol gösterici olarak görüyor. En çok etkilendiği yazarlar arasında Dostoyevski ve Nietzsche yer alıyor.
Küresel belirsizliklerin gölgesinde 2025, yalnızca büyümenin değil hayatta kalmanın da yılı… Yavaşlayan tüketici talebi, artan maliyetler ve öngörülemez piyasa dinamikleri, şirketleri formda kalmaya zorluyor. Walmart binlerce kişiyi işten çıkarırken Deutsche Bank, kemer sıkma peşinde. Türkiye’de de benzer refleksler devrede. DHL eCommerce, operasyonlarını yalınlaştırıyor, Brisa dijital servisleriyle esneklik kazanıyor, KoçZer bütçeyi sıfırdan kurguluyor, Otokoç veriyle yönetiyor, Lilly İlaç yapay zeka destekli sadeleşmeyle ilerliyor. Artık her senaryoya hazırlıklı olmak ve organizasyonel dayanıklılığı artırmak asıl mesele.
Shell&Turcas’tan Multinet Up’a, Pegasus’tan Domino’s’a kadar son dönemde pek çok şirket ekstra değer ve kârlılık yaratan yeni alanlara odaklanıyor. Çoğunda kâr getiren yeni işlerin cirodaki payı yüzde 15 ila 30 arasında değişiyor. Hatta bu oranı yüzde 50’lerin üzerine çıkaranlar var. Hedef ise yeni kârlılık alanları yaratarak riskleri azaltmak ve sürdürülebilir büyüme sağlamak. Çoğu CEO şirketin esas işiyle bağlantılı dikey entegrasyon modellerine yatırım yapıyor. En önemlisi her dikey ürünün kendi içinde ölçeklenebilen, teknolojiyle derinleşen ve katma değer yaratan yapılara dönüşmesini hedefliyorlar.
Kur, enflasyonun gerisinde kaldı. Türkiye, birçok sektörde Mısır, Bangladeş, Vietnam ve Çin gibi rakiplerinden 2 ila 5 kat daha pahalı hale geldi. Artan maliyet baskısıyla imalat 13 aydır daralıyor. Girdi enflasyonu ise son bir yılın zirvesine ulaştı. “Ürünün pasaportu yok” diyen sektör yetkilileri, müşterinin fiyat avantajı olan ülkelere yöneldiğine dikkat çekiyor. Türkiye’nin bu tabloyu ancak hız, markalaşma ve yüksek katma değerle tersine çevirmesi bekleniyor.
SYS Grup, Türkiye’nin savunma sanayisindeki dönüşümünde dikkat çekici bir model olarak öne çıkıyor. CANiK Genel Müdürü Cahit Utku Aral, “SYS Grup olarak yüksek katma değerli üretim, yurt içi ve yurt dışındaki büyümemizle, savunma sanayisinde global bir başarı hikayesi yazıyoruz” diyor.
2024’te üretim, iç pazar ve ihracatta yaşanan daralma pek çok sektörde ağır kayıplar doğurdu. Beyaz eşyada üretim düştü, mobilyada iç pazar yüzde 20 küçüldü, kimyada 2,8 milyar dolarlık ihracat kaybı yaşandı. Ayakkabıda küçülme yüzde 30’u, özel okullarda öğrenci kaybı 100 bini buldu. Yeni dönemde de yüksek enflasyon, finansman zorluğu, maliyet baskısı ve zayıf talep tüm sektörleri baskılıyor. Kayıpların derinleşmesinden endişe duyan şirketler çareyi yatırımları durdurmakta, yeni pazarlara yönelmekte ve verimliliği artıracak dijital adımlarda arıyor.
Yaşar Topluluğu, 80’inci yılında büyüme anlayışını yeniden şekillendiriyor. Yüksek enflasyon ve belirsizliklerin belirlediği ekonomik ortamda grup, büyümeyi yalnızca ciroyla değil verimlilik, çeviklik ve veri odaklılıkla tanımlıyor. Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Feyhan Yaşar, bu dönemde yüksek büyümelerin gerçekçi olmadığını söylüyor. Grupta yüzde 50’yi aşan ciro artışına karşılık reel büyümenin yüzde 5–10’da kaldığını belirtiyor. Cironun tek başına yeterli olmadığına da değinen Yaşar, “İddialı bir oyuncuysanız, ilk üçte olmalısınız” diyor.
Lilly Türkiye Genel Müdürü Ryan Dawson, üç yaşında korkuyla başladığı yüzme yolculuğunu bugün liderlik pratiğine dönüştürüyor. Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı’na hazırlanırken hem fiziksel hem zihinsel dayanıklılığını pekiştiriyor. “Birimiz hepimiz, hepimiz birimiz için” felsefesiyle hareket eden Dawson, sporun iş hayatına kazandırdığı odak, netlik ve amaç duygusuyla ilerliyor. Dawson, “Yüzme benim için sadece bir spor değil kararlılık, disiplin ve ilhamın birleşim noktası” diyor.
Hugo Boss Türkiye, 2025’i sektördeki durgunluğa paralel temkinli geçiriyor. Şirketin genel müdürü , “Sektör 2022 sonundan beri sıkışmış durumda. En temel neden, enflasyon, kur ve maaş artışları arasındaki makasın açılması” diyor. Hugo Boss’un nitelikli, üst segment ürünler ürettiği için maliyetleri tolere edebildiğine değiniyor. “Türkiye’nin tekstil avantajı sadece fiyat değil Avrupa’ya yakınlık ve hızlı lojistik” diyen Kaya, şirketin 2020 sonrası kendini gençleştirerek dönüştüğüne de vurgu yapıyor ve “Artık marka imajımız gençleşti. Pandemi öncesi hedef kitlemiz 35 yaş üstüydü. Şimdi 25 yaşa kadar indik” diye konuşuyor.
Sosyal yardımlar artık bireysel inisiyatifle değil şirket stratejileriyle belirleniyor. Net kâr ya da ciro oranına bağlanan yardım bütçeleri, ESG kriterlerine göre dağıtılıyor. Kadın istihdamı, genç girişimcilerin desteklenmesi, afet bölgelerine yardım, eğitim ve sağlık gibi tematik önceliklere göre dağılım yapılıyor, etki odaklı ilerleniyor. 13’üncü “Gönlü Zengin 50 İş İnsanı” araştırmasının sonuçları da patronların benimsediği bu yeni kurumsal yaklaşımı tüm yönleriyle ortaya koyuyor.
Son 5 yılda 340 milyon dolar yatırım yaptıklarını belirten Sütaş Yönetim Kurulu Başkanı , geçen yıl konsolide cirolarının 39,6 milyar TL’ye ulaştığını belirtiyor. Yüzde 9 pazar payıyla süt ve süt ürünleri pazarındaki liderliklerini sürdüklerini söyleyen Yılmaz, “İşimize odaklanmamız başarı getirdi. Sütçülük dışında başka hiçbir işe yatırım yapmadık” diyor. Yılmaz, bu yıl ciroda yüzde 15 reel büyüme beklediklerini söylüyor.