İŞ DÜNYASI

Kobi

SPK, 11 şirketin borçlanma aracı ihraç başvurusunu onayladı

Sermaye Piyasası Kurulu’nun (SPK) 2025-47 numaralı bülteni yayımlandı. Bültende 11 şirketin borçlanma aracı ihracına onay verildiği duyuruldu.

6 EYLÜL, 2025

Söyleşiler

“Satın almalara devam edeceğiz”

Besin değeri yüksek süt, yumurta ve piliç eti ürünleriyle tüketicilerin birinci tercihi olmayı hedeflediklerini belirten Matlı Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Özer Matlı, “Yörsan ve Keskinoğlu’nu satın alarak perakende hayalimizi gerçekleştirdik” diyor. Türkiye’nin en büyük protein üreticisi konumuna geldiklerini açıklayan Matlı, yeni marka yatırımları ve satın almalarla hızlı büyümeye devam edeceklerini söylüyor.

5 EYLÜL, 2025

Araştırmalar

Aile modeli çözülüyor mu?

Dört ay önce Güler Sabancı, Sabancı Holding yönetim kurulu başkanlığını ilk kez aile dışından bir profesyonel olan Hayri Çulhacı’ya devretti. Hemen ardından Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ülker, Yıldız Holding’in başkanlığından ayrılıp koltuğunu Mehmet Tütüncü’ye bıraktı. Yine Banu Dedeman da daha önce başkanlığı bir profesyonele bırakmıştı. Türkiye’nin köklü aile şirketlerinde art arda yaşanan bu değişimler “kurucu model”in sonuna mı gelindi sorusunu gündeme taşıyor.

5 EYLÜL, 2025

Söyleşiler

“Savunma yarı yarıya pay alacak”

Kale Grubu savunma sektöründeki iddiasını sürdürüyor. Türkiye’nin ilk yerli turbojet motorunu geliştirip Brezilya’ya ihraç eden grup, savunma sanayinde teknoloji ortaklığı modelini benimsiyor. Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkan Vekili Osman Okyay farklı ülkelerde montaj ve test hatları kurarak ürün satışının ötesine geçen, kalıcı iş birlikleri kurmayı amaçladıklarını söylüyor.

4 EYLÜL, 2025

Söyleşiler

“5 yılda 2’ye katlarız”

Diageo Türkiye Genel Müdürü Bahar Uçanlar, 2030 yılına kadar globalleşme, premium’laşma ve etkileşim olmak üzere üç alanda stratejik gelişme öngörüyor. “Bu stratejik öncelikler doğrultusunda verimliliğimizi artırmak için daha dijital, daha çevik ve daha global düşünen bir yapı kurmaya çalışıyoruz” diyen Uçanlar, ekliyor: “Beş yılda 2 kat büyüyeceğiz.”

4 EYLÜL, 2025

Söyleşiler

“Hedef Zirve!”

2024’ü 2,2 milyar dolarlık ciroyla kapatan Çalık Enerji, dünyada doğal gazla çalışan santrallerde dördüncü sıraya yükseldi. CEO Prof. Dr. Temel Kotil, “2035’te dünyada birinci sıraya çıkacağız. Ciroyu da 10 yılda 10 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz” diyerek önemli bir iddia ortaya koyuyor. Küresel elektrik talebindeki patlamanın, büyümelerini katlayarak sürdüreceğini vurguluyor.

3 EYLÜL, 2025

Söyleşiler

“Lüks mobiliteye yön vereceğiz”

Üç yıl önce kamyon ve otomobil operasyonlarını ayıran Mercedes-Benz, bu adımla otomotivdeki büyük dönüşüme erken yanıt verdi. Türkiye’de bu yeni yapının liderliğini Mercedes-Benz Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Şükrü Bedikhan üstlendi.

3 EYLÜL, 2025

Araştırmalar

“Açık Büyüyor”

2025’in ilk yarısı, pek çok sektör için beklentilerin gerisinde kaldı. Capital’in 28 sektör özelinde yaptığı analize göre turizmden tekstile, perakendeden sanayiye kadar 18 alanda hedeflenen rakamlar tutmadı. 6 sektörde ise hedefler neredeyse tuttu, sadece 4 sektör hedeflerini gerçekleştirdi.

3 EYLÜL, 2025

İş Yaşam

“Kitap okumak benim için bir ihtiyaç”

Yatılı okul yıllarında şekillenen okuma alışkanlığı, Perrigo Türkiye Genel Müdürü Kaya Kurşun’un hayatında zamanla düşünsel bir yolculuğa dönüştü. Kurşun, kitapları yalnızca bilgi kaynağı değil empati kurma, sorgulama ve karar anlarında yol gösterici olarak görüyor. En çok etkilendiği yazarlar arasında Dostoyevski ve Nietzsche yer alıyor.

1 EYLÜL, 2025

Araştırmalar

“Fit” kalma reçeteleri

Küresel belirsizliklerin gölgesinde 2025, yalnızca büyümenin değil hayatta kalmanın da yılı… Yavaşlayan tüketici talebi, artan maliyetler ve öngörülemez piyasa dinamikleri, şirketleri formda kalmaya zorluyor. Walmart binlerce kişiyi işten çıkarırken Deutsche Bank, kemer sıkma peşinde. Türkiye’de de benzer refleksler devrede. DHL eCommerce, operasyonlarını yalınlaştırıyor, Brisa dijital servisleriyle esneklik kazanıyor, KoçZer bütçeyi sıfırdan kurguluyor, Otokoç veriyle yönetiyor, Lilly İlaç yapay zeka destekli sadeleşmeyle ilerliyor. Artık her senaryoya hazırlıklı olmak ve organizasyonel dayanıklılığı artırmak asıl mesele.

15 AĞUSTOS, 2025

Araştırmalar

Yeni kâr arayışı

Shell&Turcas’tan Multinet Up’a, Pegasus’tan Domino’s’a kadar son dönemde pek çok şirket ekstra değer ve kârlılık yaratan yeni alanlara odaklanıyor. Çoğunda kâr getiren yeni işlerin cirodaki payı yüzde 15 ila 30 arasında değişiyor. Hatta bu oranı yüzde 50’lerin üzerine çıkaranlar var. Hedef ise yeni kârlılık alanları yaratarak riskleri azaltmak ve sürdürülebilir büyüme sağlamak. Çoğu CEO şirketin esas işiyle bağlantılı dikey entegrasyon modellerine yatırım yapıyor. En önemlisi her dikey ürünün kendi içinde ölçeklenebilen, teknolojiyle derinleşen ve katma değer yaratan yapılara dönüşmesini hedefliyorlar.

14 AĞUSTOS, 2025

Araştırmalar

Siparişler nereye kayıyor?

Kur, enflasyonun gerisinde kaldı. Türkiye, birçok sektörde Mısır, Bangladeş, Vietnam ve Çin gibi rakiplerinden 2 ila 5 kat daha pahalı hale geldi. Artan maliyet baskısıyla imalat 13 aydır daralıyor. Girdi enflasyonu ise son bir yılın zirvesine ulaştı. “Ürünün pasaportu yok” diyen sektör yetkilileri, müşterinin fiyat avantajı olan ülkelere yöneldiğine dikkat çekiyor. Türkiye’nin bu tabloyu ancak hız, markalaşma ve yüksek katma değerle tersine çevirmesi bekleniyor.

13 AĞUSTOS, 2025

Söyleşiler

“Global başarı hikayesi yazıyoruz”

SYS Grup, Türkiye’nin savunma sanayisindeki dönüşümünde dikkat çekici bir model olarak öne çıkıyor. CANiK Genel Müdürü Cahit Utku Aral, “SYS Grup olarak yüksek katma değerli üretim, yurt içi ve yurt dışındaki büyümemizle, savunma sanayisinde global bir başarı hikayesi yazıyoruz” diyor.

13 AĞUSTOS, 2025

Araştırmalar

Kayıplar için telafi hesabı

2024’te üretim, iç pazar ve ihracatta yaşanan daralma pek çok sektörde ağır kayıplar doğurdu. Beyaz eşyada üretim düştü, mobilyada iç pazar yüzde 20 küçüldü, kimyada 2,8 milyar dolarlık ihracat kaybı yaşandı. Ayakkabıda küçülme yüzde 30’u, özel okullarda öğrenci kaybı 100 bini buldu. Yeni dönemde de yüksek enflasyon, finansman zorluğu, maliyet baskısı ve zayıf talep tüm sektörleri baskılıyor. Kayıpların derinleşmesinden endişe duyan şirketler çareyi yatırımları durdurmakta, yeni pazarlara yönelmekte ve verimliliği artıracak dijital adımlarda arıyor.

12 AĞUSTOS, 2025

Söyleşiler

Yaşar'ın yeni oyun planı

Yaşar Topluluğu, 80’inci yılında büyüme anlayışını yeniden şekillendiriyor. Yüksek enflasyon ve belirsizliklerin belirlediği ekonomik ortamda grup, büyümeyi yalnızca ciroyla değil verimlilik, çeviklik ve veri odaklılıkla tanımlıyor. Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Feyhan Yaşar, bu dönemde yüksek büyümelerin gerçekçi olmadığını söylüyor. Grupta yüzde 50’yi aşan ciro artışına karşılık reel büyümenin yüzde 5–10’da kaldığını belirtiyor. Cironun tek başına yeterli olmadığına da değinen Yaşar, “İddialı bir oyuncuysanız, ilk üçte olmalısınız” diyor.

8 AĞUSTOS, 2025