Tahvilin "yeşil"i geliyor

22.07.2016 12:12:320
Paylaş Tweet Paylaş
Tahvilin "yeşil"i geliyor
Türk bankaları, dünyada tahvil ihraçlarında öncü konuma yerleşiyor. Öyle ki mayıs ayında TSKB, dünyada da yeni bir alan olan “yeşil tahvil” (Green bond) ihraç ederek bir ilki gerçekleştirdi. Dünyada “yeşil tahviller”, yenilenebilir enerji, enerji ve kaynak verimliliği, atık ve su yönetimi ve karbon sıfır ulaştırma gibi alanlarda projelerinin finansmanı için kullanılıyor. TSKB Genel Müdürü SUAT İNCE’ye bu yeni ürünü ve sektörde getireceği açılımı sorduk:
DÜNYADA DA YENİ “Yeşil tahvil piyasasının dünyada gelişiminin henüz başlarında olduğunu söyleyebiliriz. Şimdilik yeşil tahvil ihracında öne çıkan ülkeler ABD, Kanada, İskandinavya, İngiltere ve Fransa. Bu ülkeler içinde ABD, İngiltere ve Fransa şimdiye dek gerçekleştirilen toplam ihracın yaklaşık olarak yüzde 75’ini gerçekleştirdi. 2015’te dünya çapında 65,9 milyar dolar yeşil tahvil ihracı gerçekleşti. 2016 yılında ise dünyadaki yeşil tahvil ihracının 100 milyar doları aşması bekleniyor. Hızla büyüyen bu pazarda kalkınma bankalarının özel bir yeri var, ihraçlar ağırlıkla kalkınma finansmanı kurumları ve yerel yönetimler tarafından yapılıyor.
BÜYÜK BAŞARI TSKB olarak uluslararası piyasalarda ihraç ettiğimiz ‘yeşil/ sürdürülebilir tahvil’, bilinen yeşil tahvil özelliklerine ek olarak sürdürülebilir olma özelliğini taşıyor. Yani yenilenebilir enerji ve kaynak verimliliğinin yanında eğitim ve sağlık gibi alanlardaki yatırımlara da destek olabileceğiz. 2000’li yılların başından beri kalkınma bankacılığı misyonumuzu sürdürülebilirlik boyutuyla güçlendiriyoruz. Çevre, yenilenebilir enerji, enerji ve kaynak verimliliği gibi sürdürülebilirlik yatırımlarına verdiğimiz kredilerimiz, toplam kredi portföyümüzün yüzde 50’sine ulaşmış durumda. Sürdürülebilirlik ve kalkınma bankacılığı kavramları DNA’mıza bu denli işlemişken yeşil tahvili ilk çıkaran Türk bankası olmamız şaşırtıcı değil. 300 milyon dolarlık, 5 yıl vadeli bu ihracımız uluslararası piyasalarda yaklaşık 4 milyar dolar talep gördü.”

Dijitalin payı yüzde 10’a çıkacak gündem 
Günümüzde tüketicilerin zaman ve mekan bağımlılığı olmaksızın her türlü finansal ihtiyacını mobil ve internet kanallarından elde etme isteği, sigortacılığı yeniden şekillendiriyor. Sigorta şirketlerinin yöneticileri dijital kanalın 5 yıl içinde satışların yüzde 5’inden fazlasını gerçekleştireceğini öngörüyor. Biz de bu alanda online olarak sigorta ürünlerinin karşılaştırılmasına izin veren Sigortayeri’nin genel müdürü CÜNEYT TANRIVERDI ile sektörün dijitalleşme adımlarını ve geleceğini konuştuk:
BUGÜN ORAN YÜZDE 3 “Türkiye ve gelişmiş Batı pazarlarını karşılaştırdığımızda online sigorta satışında daha gidecek çok yolumuz var. Ülkemizde online kanal penetrasyonu yüzde 3’lerde oysa İngiltere gibi gelişmiş pazarlarda tüketimin yüzde 60’ı dijital kanallardan gerçekleşiyor. Aslında bu durumu dijital sigorta satışı açısından önemli bir büyüme fırsatı olarak görüyoruz. Z kuşağının potansiyel sigorta alıcıları olarak önemli bir itici güç olacağını düşünüyoruz. Sektörde dijital pazar payının 5 yıl içinde yüzde 10 ve üzerine ulaşabileceğini öngörüyoruz.
OTO VE KONUT UYGUN Bu pazarın büyümesine katkı sağlayacak bir konu da AB’ye uyum çerçevesinde trafik ve DASK gibi zorunlu sigorta ürünlerinin gelişecek olması. Bu noktada devlet politikalarının dijital sigorta sektörünün büyümesine önemli bir kaldıraç etkisi yaratacağına inanıyoruz. Hemen hemen tüm sektörlerde dijital kanallar ağırlıklı olarak bireysel müşterilere hizmet ediyor. Bu nedenle danışmanlık gerektirmeyen, standart ve zorunlu ürün gruplarının dijital kanallara uygun olduğunu görüyoruz. Bu ürünler arasında kasko trafik, DASK ve konut sigortalarını sayabiliriz. 5,5 MİLYON TEKLİF Sigortayeri olarak mevcut trafiğimizin yüzde 70’i oto sigortaları grubundan gerçekleşiyor. Trafik ve kasko ürünleri en çok talep gören lokomotif ürünler, aynı şekilde tamamlayıcı sağlık sigortasını dijital kanal için uygun bir ürün olarak konumlandırabiliriz. Biz bireysel müşterilerimize geçtiğimiz iki yıl içinde toplam 5,5 milyon adet sigorta teklifi yarattık. Ürün tarafında konvansiyonel yaklaşımın yanı sıra kişiye ve ihtiyaca özel yeni sigorta ürünlerini de pazarla buluşturacağız.”

CEO TWEET
ATİLLA KÖKSAL
“Zorunlu BES” girişimi çok olumlu ama doğru düzenlenirse… Bankalar Birliği ve Sermaye Piyasaları Birliği beraberce yatırımcıların güvenini kazanmak için orta vadeli bir yol haritası çizmeli.”
MEHMET ŞİMŞEK “Petrol fiyatları daha da düşer ve düşük kalırsa yakın coğrafyamızda ekonomik istikrar ve refah zor gibi görünüyor.”
DOĞAN CANSIZLAR “TCMB 2015 yılı toplam kârı 16,2 milyar TL olmuş, bunun 12,9 milyar TL’si döviz işlemlerinden elde edilmiş. TCMB’nin görevi kâr elde etmek midir? TCMB’den gelen 9,3 milyar TL temettü bütçeye ocak-nisan döneminde 5,4 milyar TL fazla verdirdi. TCMB=yeni KİT.”

CEO Ajanda
Her şey müşteri tutmak için

Bu yıl finans dünyasında her alanda risk iştahının kısıtlı olmaması, şirketleri mevcut müşterilerde sadakat yaratmaya yöneltiyor. Bu yüzden finans yöneticilerinin 2016 ajandalarında ana maddelerinden biri mevcut müşterileri tutundurmak. Biz de finansın önde gelen isimlerine bu alandaki güncel çalışmalarını sorduk: SADAKAT İÇİN DİJİTALİZASYON Sektörde m��şteri sayısını artırmanın sanıldığı kadar kolay olmadığını söyleyen TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, “O yüzden var olan müşterileri sahiplenme yoluna gidiyoruz” diyor. Sadakat için şirket içinde dijitalizasyona geçtiklerini açıklayan Baydar, şöyle devam ediyor: “İyi hizmet ve dijitalizasyona yoğunlaşıyoruz. Dijitalizasyonda önemli bir yol kat ettik. Toplam BT yatırım bütçemizin yüzde 25’ini bu kanallara ayırdık. Akıllı cihazlar için yaptığımız mobil aplikasyon sayesinde müşterilerimizin faktoring hesaplarına bir tıkla ulaşabilme imkanı var. Bunun yanında fark yaratmak için iyi hizmet vermek üzerine çalışıyoruz.”
AYAKLARINA GİDECEĞİZ Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz Bumedian ise burada farklı bir stratejiye sahip olduklarını şu sözleriyle aktarıyor: “Hizmet kalitemize güveniyoruz. Şirket olarak promosyon, fiyat düşüşleri yapmıyoruz. Bugünlerde şube sayımızı artırmak için fizibilite çalışması yapıyoruz. Bizim için müşteriye yakın olmak, onların ayağına hizmet götürmek önemli. Sektörde bir şirketin ortalama 15 şubesi var. Biz ise şube sayısını 40-50’ye kadar çıkarmak istiyoruz.”
PAKET HİZMET VERİYORUZ Aklease Genel Müdürü Şenol Altundaş, önceliğinin mevcut müşterilerini tutundurmak olduğunu ve bu amaçla farklı bir yaklaşım izlediklerini şöyle aktarıyor: “Müşteri sayımız 2 binin üzerinde. Müşteri sadakati için farkındalığı artırmak ve yeni modeller geliştirmek üzerine bir yapı kuruyoruz. Müşterilerimize hukuksal, finansal ve vergisel açıdan danışmanlık yapıyoruz. Bilançolarında leasinge uygun noktaları tespit ediyoruz. Çoğu firma hala yüzde 18 KDV ile yatırım malı satın alıyor, onlara bu imkanı gösteriyoruz. Firmalara bir model sunduğumuz için akıllarında soru olduğunda ilk bize geliyorlar. Sadece ürün satmıyoruz, paket hizmet satıyoruz. Bu da bizi müşteri tutundurmada başarılı kılıyor.”

GÖSTERGE
 1980- 2015 yılları arası GSMH BÜYÜMESİ Türkiye’de YÜZDE 953. Avrupa ülkelerinde BU ARTIŞ Polonya’da yüzde 492, İspanya’da yüzde 442, İngiltere’de yüzde 438, Fransa’da yüzde 355 ve Almanya’da yüzde 388 oldu.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz