Deniz yolcusu kazandırıyor

Saygın Narin, “Homeport” olmak için uluslararası ve iyi bağlantıları olan bir havaalanı, yeterli sayıda otel, bu operasyona uygun bir liman gerektiğini belirtiyor.

31.10.2014 19:58:460
Paylaş Tweet Paylaş
Deniz yolcusu kazandırıyor
Türkiye’nin tüm bölgelerinde üst gelir grubu ziyaretçilere yönelik turizm yatırımlarında önemli bir artış var. Bu kapsamda, hızla büyüyen kruvaziyer turizmi için de yeni stratejiler geliştirmek, mevcut altyapıyı daha verimli kullanmak ve katma değeri artırmak için çalışmak gerekiyor.

Kuşadası, Antalya ve Bodrum limanlarının yanı sıra Barselona, Bar Karadağ ve Lizbon limanlarının da işletmesini üstlenen Global Liman İşletmeleri’nin genel müdürü Saygın Narin’in verdiği bilgiye göre, 2013 yılında dünyada yaklaşık 21 milyon kişi kurvaziyer gemileriyle yolculuk yapmış. Yüzde 51,7’si Amerikalı olan grubun yaş ortalaması 50. Yapılan araştırmalar yolcuların ortalama yıllık gelirinin 100 -110 bin dolar seviyesinde olduğunu gösteriyor.

TÜRKİYE’NİN PAYI KÜÇÜK
Türkiye, kruvaziyer pastasından küçük bir pay alarak sadece 2,2 milyon yolcu çekiyor. Yolcular genellikle demirledikleri limanda sabah inip kenti dolaşıp biraz alışveriş yaptıktan sonra gemilerine dönüyor.

Kruvaziyer turizminde kazanç elde etmek için “Homeport” kentlere sahip olmak gerekiyor. Gemilerin yolculuklarına başladıkları veya seferi tamamladıkları limanlara “homeport” deniyor. Seferlere katılan yolcular, seyahatten önce ya da sonra genellikle limanın olduğu kentte konaklıyor. Dolayısıyla yaptıkları harcama da önemli ölçüde artıyor.

Saygın Narin, “Homeport” olmak için uluslararası ve iyi bağlantıları olan bir havaalanı, yeterli sayıda otel, bu operasyona uygun bir liman gerektiğini belirtiyor. Tüm bu unsurlar değerlendirildiğinde İstanbul ve Antalya’nın homeport olma potansiyeli yüksek.

AKDENİZ’DE DE FIRSAT VAR
Kruvaziyer yolcularının yüzde 40’ı Karayipler’e, yüzde 20’si Akdeniz’e gidiyor. Akdeniz, küçük bir alanda birçok tarihi ve popüler destinasyonu barındırdığı için tercih ediliyor. Avrupalı kruvaziyer yolcuları, yakın bölgeleri tercih ediyor. Son dönemde Akdeniz ülkeleri kruvaziyer yolcularını çekmek için limanlarını ihalelere açıyor.

Global Liman İşletmeleri de tüm ihalelere katılıyor. GLİ, 2013’ün Aralık ayında, Bar Karadağ’daki Port of Adria’nın yüzde 62’sini 13 milyon Euro’ya satın aldı. Aynı günlerde Royal Caribbean’la birlikte Barselona’nın en büyük kruvaziyer limanı olan Creuers del Port de Barcelona ihalesini kazandı.

Başlangıçta yüzde 42 olan hissesini, bu yıl yüzde 62’ye çıkararak Barselona’nın çoğunluk hissedarı haline geldi. Ağustos ayı içinde Lizbon Limanı’nın anlaşması tamamlanacak. Tunus, Hırvatistan, Malta ve Karayipler için görüşmeler devam ediyor. Akdeniz’in artan potansiyelini göz önüne almamız gerek.

Kamu, yerel yönetimleri, özel sektör ve turizm alanındaki STK’ların planlı bir biçimde el ele vermesi halinde kruvaziyer turizminde hızlı bir biçimde önemli bir ülke haline gelebilir, katma değerimizi yükseltebiliriz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz