Sürdürülebilirlik trendi şirketler cephesinde önemli bir farkındalık yarattı. Bu farkındalık, “yeşil” yatırımların da yıllar itibarıyla artmasını sağlıyor. Örneğin Vestel, çevreci ürün geliştirmeye ayırdığı kaynağı, 5 yıl öncesine göre 3 kat artırmış durumda. Koç Holding’in son 5 yılda bu alanda yaptığı yatırım miktarı 910 milyon TL’ye ulaştı. Zorlu Enerji ise 2014’teki 1 milyon 650 bin TL olan harcama miktarını bu yıl 1 milyon 900 bin TL’ye çıkarmayı hedefliyor. Özetle 2015 yatırım bütçelerinde yeşilin payı artmış durumda…
Sürdürülebilirlikle ilgili sertifikasyon çalışmalarını tamamlayan Alarko Carrier, 2012 yılından bu yana AR-GE çalışmaları yapıyor. Avrupa Birliği’nin henüz kavramsal düzeyde olan yeni regülasyonları için AR-GE merkezinde şimdiden ürün geliştirmeye başladıklarını belirten Alarko Carrier Fabrikalardan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Çopur, “Sürdürülebilirliği sadece şirket politikası değil, çalışanları ve yan sanayisiyle birlikte şirket kültürü haline getirmeyi hedefliyoruz” diyor.
Araştırma sonuçları günümüzde tüketicilerin yüzde 75’inin çevre farkındalığına sahip olduğunu gösteriyor. Uzun yıllar önce ozon tabakasının zarar gördüğüne ilişkin bulguların duyurulmasıyla birlikte başlayan bu farkındalık şirketleri de çevreci ürünlere yöneltti. Arçelik’ten Vestel’e BASF’den Duravit’e, P&G’den Toshiba’ya şirketler çevreci ürün portföyleriyle dikkat çekiyor. Enerji duyarlılığından geri dönüşüme, yeşil tedarikten su tasarrufuna doğaya daha az zarar verme hedeflerini gerçekleştiriyorlar.
“İyi Tarım” projesiyle dikkat çeken Migros, perakende sektörüne öncülük yapıyor. Şirket “yeşil perakendeci” unvanıyla LEED Gold sertifikalı ilk mağazayı açtı. Son olarak da BİST Sürdürülebilirlik Endeksi’ndeki ilk perakendeci oldu. Migros Genel Müdürü Özgür Tort, bu ilklerin süreceğini belirtiyor ve ekliyor: “Sürdürülebilirlik anlayışımızı iş yapış şekillerimize de yansıtmayı başarmış bir şirketiz. Toplumsal duyarlılık bilincinin gelişmesi için projelerimizi tabana yaymaya da devam edeceğiz.”
Sadece şirketler değil onlara liderlik eden yöneticiler de artık bireysel olarak çevre konusuna daha hassas yaklaşıyor. Bugün iş dünyasında birçok üst düzey yönetici özel hayatında tükettiği her türlü ürünün çevreye vereceği olası zararı göz önünde bulundurarak satın alma tercihinde bulunuyor. Geri dönüşüm konusunda örnek yaklaşımlar sergiliyor. Her CEO’nun çevre söz konusu olduğunda hassasiyet gösterdiği husus da değişiyor. Örneğin Arcelor Mittal CEO’su Adnan Öztürk, ormanların yok olması karşısında önemli bir duyarlılık ortaya koyuyor ve her yıl 10 bin ağaç dikmeye çalışıyor. Socar Türkiye Başkanı Yavuz Erkut, hem denizlerin kirlenmesinin hem yaşadığı bölgedeki betonlaşmasının önüne geçecek aktivitelerde yer alıyor.
Her şey 1865 yılında Ludwingshagen'de başladı. Küçük bir boya üreticisi, bugün 80 ülkede 112 bin çalışanlı bir deve dönüştü. “Sürdürülebilir bir gelecek için kimya yaratıyoruz” sloganıyla kimya alanında değer yaratan şirket, boyadan otomotive, plastikten tekstile, medikalden gıda sanayine kadar çok geniş bir yelpazede faaliyet gösteren müşterileri için hammadde sağlıyor ve inovatif çözümler üretiyor.
Onduline Avrasya CEO’su Burhan Karahan, şirketin sürdürülebilirliğe bakışını, bu konuda neler yaptıklarını ve hedeflerinde neler olduğunu Green Business'e anlattı.
Son dönemde giderek daha çok ilgi gören sürdürülebilirlik raporları, şirketler için birçok anlam ifade ediyor.
Abdi İbrahim İlaç CEO'su Süha Taşpolatoğlu, sürdürülebilirlik çalışmalarını proje olarak değil tüm kararlarını bu ilkeye göre verdikleri, çalışanlarını sürece dahil ettikleri bir iş yapış biçimi olarak gördüklerini söylüyor.
Eğitim, sürdürülebilirliğin en önemli ayaklarından biri. Bu amaçla şirketler, çalışanlarına ve hatta ekosistemlerine özel eğitimler düzenliyor.
Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Ebru Dildar Edin, bankanın sürdürülebilirliğe bakışını, bu konuda neler yaptıklarını ve hedeflerini anlattı.
İstanbul Marmaray projesi çalışmaları, İstanbul’un geçirdiği tarihsel evreleri ortaya koyan binlerce eseri gün yüzüne çıkardı.
Yeşil marka olmak için pek çok kriteri yerine getirmek gerekli. Ancak uzmanlara göre 7 ana kriteri şirket içinde içselleştirmek çevreye duyarlı şirket olmak konusunda iyi bir başlangıç.
“Yeşiliz projesiyle çalışanlarımızı işte, evde, her yerde yeşil olmaya yöneltmeyi hedefledik." diyen Eczacıbaşı Kurumsal İletişim ve Sürdürülebilir Kalkınma Grup Başkanı Okşan Atilla Sanön ile konuştuk:
Söz konusu sürdürülebilirlik olduğunda şirketler sorumluluğun sadece kendi iş süreçlerinde bitmediğini düşünüyor. Bu nedenle tedarikçilerinin iş yapış tarzını mercek altına alan şirketlerin sayısı artıyor.