Selen Kocabaş, 2009'da 100 bin başvuru aldıklarını aynı zamanda şirketlerin de çalışanlarını transfer etmek istediklerini söylüyor.
Kârsızlık sendromu, büyümenin yavaşlaması ve üstüne üstlük fiyat artışlarının da istenilen seviyede gerçekleşmemesi dünyanın dört bir yanındaki şirketleri operasyonel maliyetleri kısmaya yöneltiyor. Yeniden sağlıklı büyümeye geçmek isteyen birçok şirket, kemer sıkma tedbirlerini devreye aldı ve giderleri azaltmak için büyük operasyon başladı. Coca- Cola’dan Reckitt Benckiser’e dünya devleri, istihdamda kesinti ve organizasyonda yeniden yapılanmayı da içine alan milyar dolarlık gider düşürme peşinde.
Rakamlar çarpıcı… Global İK şirketi Challenger, Gray&Christmas’ın yaptığı araştırmaya göre geçen yıl ABD’de 1.341 CEO görevinden ayrıldı. 2004’te ABD’de sadece 663 CEO’nun görevinden ayrıldığı düşünülürse son 10 yılda ABD’de görevinden ayrılan CEO’ların sayısı 2 kattan fazla arttı. Türkiye’de de durum benzer… Rakamlar Türkiye’de de CEO ayrılıklarının her geçen gün arttığını gösteriyor. Son 1,5 yılda Capital 500 listesindeki en büyük ilk 30 şirketin 11’inin CEO’su görevinden ayrıldı. Sadece ocak ayında görevinden ayrılan CEO sayısı 13’ü buldu. 2015’te ise bu trendin devam etmesi ve CEO ayrılıklarının artması bekleniyor.
Capital’in “Yönetim Kurulları Profili 2015” araştırması çarpıcı rakamlar ortaya koyuyor. Kurulların toplanma sıklığından üyelerin aldığı ücretlere, bağımsız üye sayısından kadın üyelerin oranına kadar çok sayıda veride 2008’e göre önemli değişimler var. Örneğin, bağımsız üyelere olan talebin her geçen gün arttığı gözleniyor. Tabii bu durum piyasayı hareketlendirirken, ücretlerin de yükselmesine neden oluyor. Kurulların kompozisyonundaki gençleşme ve çeşitlilik ise bir diğer dikkat çekici gelişme.
Capital’in 156 şirketin üst düzey İK yöneticilerinin katılımıyla gerçekleştirdiği anket, önemli veriler ortaya koyuyor. Anket sonuçlarına göre şirketlerin günümüzde en çok tercih ettiği işe alım kanalı, yüzde 42 ile iş-kariyer siteleri. Onu, son yıllarda popülaritesi giderek artan LinkedIn gibi profesyonel sosyal ağlar izliyor. Üçüncü sırada ise yüzde 17 ile geleneksel diyebileceğimiz “tanıdık / referans” yöntemi geliyor. Uzmanlara göre önümüzdeki 10 yılda bu sıralama değişecek. Teknolojik gelişmeler ve Y kuşağının etkisiyle ilk sıraya sosyal ağlar oturacak.
Kimisi için sabahın erken saati, kimisi için ise herkesin ortalıktan yok olduğu gece saatleri… Aslında günün en verimli saati her CEO’ya göre değişiyor. Verimli saatler farklılık içerse de bu zaman diliminde CEO’ların aldığı kararlar ve aksiyonlar genelde aynı… Hemen hemen tüm CEO’lar yaratıcılıklarının bu saatlerde ortaya çıktığı görüşünde hemfikir. En önemli konuları bu zaman diliminde gözden geçirdiklerine, haftalık ve aylık planlarını bu saatlerde yaptıklarına değiniyorlar. Pek çoğu, şirketin kaderini belirleyecek kararları bu verimli saatlerde aldığını itiraf ediyor.
Büyük şirketlerde yetenek havuzları, yedek kulübesine döndü. Şirketlerin mevcut yöneticileri kadar yedek yöneticileri de bulunuyor. Birçok şirkette kritik pozisyonlar ve tüm yönetim kademesi yedekleniyor. L’oreal gibi tüm çalışanları yedekleyenler de var. Yurtdışında yedekleme konusunda ödül kazanan Enerjisa ise tüm beyaz yakalı çalışanlarını yedekliyor. Kurallar ve süreçler değişse de yedekleme artık kesinlikle şirketlerin üzerinde dikkatle durduğu en kritik konuların başında geliyor.
C seviye işe alımlar, şirketlerin işleyişi açısından kritik öneme sahip. Bu nedenle üst düzey adaylarla görüşmeleri patronlar ve CEO’lar yapıyor. Görüşmelerde ise her patron kendi beklentisine göre adayı sorularıyla terletiyor.
Müşteri kaybı ve bu kaybın nasıl engelleneceği, rekabetin yoğun olarak yaşandığı sektörlerde şirketlerin sürekli gündemindeki bir konu.
Çalışanlar öncelikle “adalet” istiyorlar. Sanıldığı gibi “yüksek” değil, “adil” bir ücret talep beklentileri var.
Adayların bir şirkete kabul edilmesi için 6-7 aşamalı bir görüşme maratonunu geçmesi gerekebiliyor.
İşsiz ya da iş değiştirmek isteyen üst düzey yöneticilerin durumu ne?
CEO'luk için nerede kaç kademe atlamanız gerekiyor?
Onların isimleri çalıştıkları şirketlerle özdeşleşti...
Capital’in Yenibiriş.com’la birlikte 1094 çalışanla yaptığı anket de iş yeri motivasyonunun önemini gözler önüne seriyor.