Birçok şirkete göre globalleşme büyümenin doğal bir parçası... Oysa az sayıda şirket sınır dışına çıkabilme yeteneğine sahip. Sonuçta yurtdışında genişlemek birçok mücadeleyi de beraberinde getiriyor. Warwick Business School’dan Doç. CHRISTIAN STADLER, University of Bath’den Prof. MICHAEL MAYER ve Innsbruck University School of Management’dan Doç. JULIA HAUTZ’un 20 binden fazla halka açık şirket üzerinde yaptığı “Challenges and Barriers to Globalisation” (Küreselleşmenin Önündeki Zorluklar ve Engeller) adlı araştırma da bunu kanıtlıyor. Hatta araştırmacılardan Prof. Mayer, “Birçok şirket için kendi evlerinde büyümek çoğu zaman daha uygun” diye konuşuyor.
BKM CEO’su SONER CANKO’ya göre, mobile gerekli ilgiyi göstermeyen şirketler, yok olma tehlikesiyle karşı karşıya. Araştırmalara dikkat çeken Canko, elde edilen verilerin net bir şekilde mobili zayıf olan şirketlerin müşteri nazarında kalitesiz olduğu izlenimi uyandırdığını anlatıyor. Canko, “Ne kadar eski, köklü bir şirket olursanız olun, mobilde olmazsanız silinip gidersiniz” diye konuşuyor.
Ebebek, 2012 yılında mobil ticarete başladı. O tarihten itibaren de mobilin payı katlanarak arttı. Bugün e-ticaret cirosunun yüzde 35’ini bu kanaldan yapıyor. E-ticaret ziyaretçi trafiğinin yüzde 60’ı da bu kanaldan geliyor. ebebek’in kurucusu ve CEO’su HALİL ERDOĞMUŞ’a göre gelecek yıl bu zamanlarda e-ticaret cirosunun yüzde 65’i mobil kanaldan gelecek. Türkiye’deki mobil uygulamaları pek beğenmediğini belirten Erdoğmuş, yeni bir internet ve mobil versiyon için hazırlandıklarını da söylüyor.
Hayatımıza gireli birkaç yıl olmasına rağmen mobil uygulamalar yaşamın her alanında varlığını kanıtladı. Bankacılık işlemlerinden seyahat planlamaya, hava durumundan trafik yoğunluğu bilgilerine, navigasyondan yemek siparişine hayatı her alanda kolaylaştırıyorlar. Mobil uygulamalar yazın tatile çıkacaklar için de en uygun uçak ve otobüs biletinden otel rezervasyonlarına, restoranlardan paket programlara kadar pek çok seçeneği ceplere taşıdı. İşte yazın hayatı daha mutlu kılan ve kolaylaştıran mobil uygulamalar…
TURAN ERDOĞAN, 17’si yurtdışında olmak üzere toplam 23 şirketi olan Vestel’in CEO’su. 16 bin çalışanı yönetiyor. Vestel’i Avrupa’da yaptığı başarılı satın almalarla televizyon pazarında 2’nci sıraya yükselten Erdoğan, yeni girdikleri cep telefonu pazarında da beklentilerin üzerinde büyümeye imza attı. “Cep telefonunda yok satıyoruz. Gelecek yıldan itibaren ana işimiz cep telefonu olur” diyen Erdoğan, diğer kategorilerde de pazarda yüzde 30 büyüyüp ilk ya da ikinci sıraya yükselmeyi hedefliyor. Erdoğan, “Lokal markalarla büyüme stratejimiz devam ediyor” diyor.
Atlasjet yeni kurumsal kimliği olan Atlasglobal markasıyla gözünü yurtdışına dikti. Yakın zaman içinde şirketin uçuşlarında yurtdışının ağırlığı yüzde 70 olacak. 2021 yılına kadar tüm dünyada yapacağı havayolu yatırımlarıyla 100 uçağı geçmeyi hedefleyen şirket, öncelikli olarak yakın coğrafyalarda büyümeyi planlıyor. Atlasglobal Yönetim Kurulu Başkanı , Murat Ersoy “Hızla globalleşen dünyada lokal kalmak büyümenizi yavaşlatıyor, hatta sizi geriye götürüyor. O yüzden globalleşmek zorundasınız” diyor.
Beğendik'in 10 Tesco Kipa mağazasını 40 milyon TL'ye devralmak için anlaşma görüşmelerinin sürdüğü konuşuluyor. Kipa tarafı henüz bir anlaşmaya varılmadığını açıklasa da Hacı Beğendik, Capital'e satın almayla ilgili ilk sinyalleri geçen yıl vermişti.
Yeni neslin teknolojiyle içli dışlı olması son derece doğal. Peki ya 50’li yaşlara gelmiş, hatta aşmış patronların teknolojiyle arası nasıl? Doğan Holding Onursal Başkanı Aydın Doğan, “Teknolojiyle aram iyi değil” diyor. Hamdi Akın, Nafi Güral, Ahmet Zorlu gibi patronlar ise yeniliklere açıklar ve kendilerine yettiği kadar bu teknolojilerden faydalanıyorlar.
Tüketicinin her geçen gün daha çok mobilize olması, şirketleri “her zaman, her yerde” olmaya zorluyor. Bunu sağlamanın tek yolu ise dijitalleşmek. Zaten bu yüzden, internet ve mobil kanalların toplam satışlardaki oranı ciddi biçimde artmış durumda. Gelecek 5 yılda ise rakamlar çok daha çarpıcı olacak. Dijital kanallardan gelir elde etmeye odaklanan şirketlerin iddialı hedefleri de bunu ispatlıyor. Garanti Bankası, 5 yıl sonra toplam işlemlerin yüzde 95’ini dijital kanallardan yapmayı hedeflerken Teknosa, satışlarının yüzde 25’ini, LC Waikiki global cirosunun yüzde 10’unu, Boyner ise toplam satışının yüzde 15’ini dijitalden sağlamayı planlıyor.
2015 rekabetin yoğun, satışların yavaş, kâr marjlarının eridiği ve tahsilat sorunlarıyla anılacak bir yıl olmaya doğru gidiyor. Yılın ilk 6 ayı tüketici talebinin ve güveninin negatif görünümüyle geçti. Bu kritik ortamda pazarın kazananları ise pay kaybetmeden yoluna devam edenler olacak gibi görünüyor. Ancak pazar payını korumak hiç kolay değil… Bazı sektörlerde durum daha da kırılgan… Hatta sigorta, ev tekstili, otomotiv, beyaz eşya gibi sektörlerde yüzde 1 ila 2 arasında pazar payı kaybı şirketlerin tehlike sınırına ulaştığını gösteriyor. 19 farklı sektörde pazar payı kaybında tehlike eşiğini araştırdık. Tehlike eşiği sektörden sektöre değişiyor. Cep telefonu ve televizyonda eşik en fazla 5 puan iken otomotiv ve gıda perakendeciliğinde 1 puan…
Organize perakendenin en önemli oyuncusuydu. Ancak kâr etmiyor, cirosu artmıyor üstelik müşteri kaybediyordu. Sabancı’nın çoğunluğu almasıyla büyük bir dönüşüm başladı. Bu dönüşüme ise MEHMET NANE liderlik yaptı. 2014’te cirosunu yüzde 20 artıran şirket, uzun zaman sonra ilk kez kâra geçti. 2015’e hızlı giren şirket, başta Kiler olmak üzere toplam 500 milyon TL’lik 3 kritik satın alma yaptı. CarrefourSA Genel Müdürü Mehmet Nane, önümüzdeki süreçte de organik büyümenin yanı sıra inorganik büyüyeceklerini de söylüyor ve ekliyor: “Gelecek 5 yılda müşterinin kalbinde ve aklında bir numara olmak istiyoruz. Tüm sektörde ise ilk 3’te olacağız.”
Deride kilo başı ihracat geliri 6,5 dolar. Oysa kürk kategorisinde sektör ortalamasından 44 kat fazla gelir elde ediliyor. Plastik sektöründe kilo başı ihracat geliri ortalama 3,12 dolar. Yapışkan bantlarda bu rakam 10 kat artıyor. Çelikte paslanmaz ürünler, otomotivde binek otomobiller, halıda yün halıların ihracatından daha fazla gelir elde ediliyor. Peki bu kategoriler neden daha fazla kazandırıyor? İşin sırrı, AR-GE ve inovasyonda yatıyor. Bunların üzerine tasarım ve markalaşmayı da ekleyenler başarıyı yakalıyor.
Tüpraş, petrol fiyatlarındaki yaklaşık yüzde 50’lik gerilemeye rağmen döviz fiyatlarının yukarı yönlü hareketi nedeniyle ciroda önemli bir kayıp yaşamadı. 2013 sonunda 41 milyar TL olan ciro, 2014’ün sonunda 39,7 milyar TL’ye geriledi. Tüpraş Genel Müdürü YAVUZ ERKUT, çalkantılı piyasalarda yaşamayı öğrendiklerini belirtiyor. Tüpraş’ın yaşamını sürdürebilmesi için her yıl en az 200 milyon dolar yatırım yaptıklarını söylüyor. Yeni yatırımlar için önce 3 milyar dolarlık dev yatırımı hazmetmeleri gerektiğine dikkat çeken Erkut, “Bir an önce borçlarımızı ödersek yeni yatırımlara girişebiliriz” diye konuşuyor.
Bugünlerde her sektörde farklı bir hareket var. Gıdadan ilaca çok sayıda sektör düşen kârlılıkları yükseltmenin yollarını arıyor. Türkiye ekonomisinin en temel 30 sektöründe ekonominin nabzı nasıl atıyor? İşte yanıtlar...
Philip Morris/Sabancı Türkiye Genel Müdürü Enrique Jimenez, Türkiye’nin yatırım potansiyeli yüksek bir ülke olduğunu belirterek yatırımlarını sürdüreceklerini söyledi.